BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek blog.Eurabia e-mailem
BulletBloggeři
BulletVyhledávání

BulletPublikace
Vlastimil Podracký - Poslední člověk
HANBA, ARABSKÁ DUŠA A ISLAM
Autor: Esmeralda Zlopočasná | Publikováno: 19.2.2009 | Rubrika: Blog
Ilustrace

 

 

Všeobecné komentáre o hanbe
Hanba je často podceňovaný psychologický stav. Zvlášť v modernom svete, ale tak isto v histórii, hanba - v obmedzených množstvách a malých dávkach - uľahčila civilizované správanie   spôsobila, že sa jednak jednotlivec a jednak kultúra chovajú vhodnejšie. Na jednej strane nás zdravá hanba udržiava v kontakte s realitou a upozorňuje nás na naše obmedzenia, chyby a ľudskosť. Pri pociťovaní zdravej hanby nemusí byť jednotlivec veľmi potešený zverejnením nepríjemných slabostí a chýb, ale toto vedomie je premieňajúce a pokorujúce. Pokiaľ je jednotlivec schopný pochybností ako aj sebareflexie o svojom správaní, je schopný zostať otvorený novým myšlienkam a ochotný podstúpiť hľadanie pre lepšie pochopenie seba a iných.

Nadmerná alebo nevhodná hanba je niečo úplne iné, vnucuje jednotlivcovi poznanie, že on alebo ona je bezcenná. Hanba môže byť mimoriadne zničujúcou a bolestnou skúsenosťou

Deti, ktoré žijú s neustálym nepriateľstvom a kritikou sa naučia brániť proti zlým pocitom a hanbe vnútri, a externalizujú previnenie na druhých. Projekcia a paranoja, ktoré sú externými priradeniami previnenia, sú psychologickými obranami proti hanbe.

Často je extrémna hanba riešená pokorením niekoho, kto je pokladaný za slabšieho alebo menejcenného ako pohanená osoba (t.j. rodinné zviera, ženy, homosexuáli alebo vonkajšie skupiny majú túto funkciu jednak pre jednotlivcov a jednak pre kultúry).


Vina je emócia, ktorá sa objavuje po prekročení vlastných alebo kultúrnych hodnôt. Vina je o činoch alebo správaní, zatiaľ čo hanba je o ja.Je tu veľmi dôležitý psychologický rozdiel, keď sa niekomu povie, že ich správanie je zlé, v kontraste so správou, že oni sú zlí. Prvé vedie k vine, druhé k hanbe.

Účelom viny je zastaviť správanie, ktoré porušuje osobné, rodinné alebo spoločenské normy. Vina má vyrovnať nadmernosti alebo nedostatky správania, pokladané za neželateľné a je vyjadrovaná ľútosťou a výčitkami.

Eventuálne, pre osobu vyhýbajúcu sa hanbe, musí sa skresliť samotná realita, aby sa následne uchránilo ja pred nízkou sebaúctou. Obviňovanie iných jednotlivcov alebo skupín z vlastného správania sa stane druhou prirodzenosťou a tento prenos previnenia na niekoho iného je indikátorom internej hanby.

Väčšina teoretikov psychológie (Erikson, Freud, Kohut) vidí hanbu ako „primitívnejšiu“ emóciu (keďže má vplyv na základný zmysel ja jednotlivca) v porovnaní s vinou, ktorá sa vyvíja neskoršie pri vyzrievaní ja. Bez rozvinutia viny nie je vývoj skutočného spoločenského vedomia.

Kultúry viny verzus kultúry hanby
Pri premýšľaní o tom, ako sa prejavujú koncepcie viny a hanby v kultúre, je prínosné pozrieť si to seminárna práca, pôvodne publikovaná benedictom v roku 1946, kde sa diskutuje kolektivistická kultúra Japonska počas druhej svetovej vojny a porovnáva sa s americkou kultúrou. Japonsko má „kultúru hanby“ zatiaľ čo USA a väčšina Západu patrí ku „kultúre viny“. Každý typ kultúry má svoju vlastnú sústavu pravidiel ohľadom bezprávia a sú podmienené
názormi jednotlivca a iných ľudí ohľadom viny, a sú zhrnuté v dvoch tabuľkách  nižšie.

V oboch kultúrach nie je problém, ak obidve strany veria, že je jednotlivec NEVINNÝ. Ak obe strany veria, že jednotlivec je VINNÝ, znovu je tu zhoda a v tomto prípade je vina potrestaná.

Rozdiel medzi týmito dvoma spoločnosťami je v iných dvoch častiach matice (v červenom).

V kultúre viny, keď jednotlivec verí, že NIE JE VINNÝ, bude agresívne brániť svoju nevinu napriek faktu, že iní veria, že je vinný. V tomto prípade je individuálne ja silné a schopné udržať si nezávislý úsudok hoci každá iná osoba je presvedčená o jeho vine. Ja je schopné stáť samo a bojovať za pravdu, isté si vedomím, že je jednotlivec nevinný.

Kultúra viny je typicky a primárne zameraná na pravdu, spravodlivosť a ochranu práv jednotlivca. Ako sme poznamenali vyššie, pocit viny je to, čo osobe zabraňuje v správaní, ktoré ide proti jeho/jej vlastnému kódu správania, ako aj kultúry. Nadmerná vina môže byť samozrejme tiež patologická. Výlučne sa odvolávam na psychologicky zdravé zhodnotenie viny.



V kontraste s typickou kultúrou hanby (t.j. Japonskom, ako je diskutované Benedictom, alebo súčasným zameraním tejto diskusie: Arabská/islamská kultúra) čo si myslia iní ľudia má omnoho väčší vplyv na chovanie ako to, čo si myslí samotný jednotlivec. Ako poznamenáva Gutman vo svojich prácach, túžba zachovať si česť a vyhnúť sa hanbe s vylúčením čohokoľvek iného je jedným z primárnych základov kultúry. Toto želanie má vedľajší efekt v tom, že dáva jednotlivcovi voľné ruky angažovať sa v bezpráví, pokiaľ o tom nikto nevie, alebo nevie, že je do toho zapojený.

Okrem toho môže byť nemožné pre jednotlivca dokonca pripustiť sám sebe že je vinný (dokonca aj keď je), zvlášť keď ho každý za vinného pokladá vzhľadom na s tým spojenú hanbu. Pokiaľ ostatní zostanú presvedčení, že je nevinný, jednotlivec nezakúša ani vinu ani hanbu. Z toho vyplýva, že sa veľká snaha venuje tomu, aby boli iní presvedčení o vašej nevine (dokonca aj vtedy, ak ste vinní).

Vo všeobecnosti sa poznamenáva, že kultúra hanby funguje najlepšie v kolektivistickej spoločnosti, hoci môže existovať v istých izolovaných oázach dokonca aj v predominantnej kultúre viny.

Venujme sa teraz arabskej/islamskej kultúre.

Tento článok od Davida Gutmana je jednou z najlepších psychologických analýz arabskej psýchy  Prečítala som a pretože sa jedná o niečo tak dôležité, budem citovať dosť veľké časti.
Arabský svet trpí krízou pokorenia. Ich armády neporazili iba Američania, ale tak isto nepatrný židovský Izrael, a ako raz poznamenal Arthur Koestler, arabský svet nevyprodukoval nič ,prinajmenšom za posledných 500 rokov, okrem kobercov, neslušných obrázkov a pokusy v estetike brušných tancov (a samozrejme, niekoľko inovatívnych teroristických praktík). Nemajú takmer žiadnu vedu, ktorá by stála za reč, žiadne umenie, takmer žiadny priemysel okrem ropného, veľmi málo literatúry, a nabubrelú hudbu, ktorá pozostáva hlavne z ponurých piesní, oslavujúcich vraždenie židov.

Teraz, keď Arabi nadobudli národné uvedomenie a porovnávajú svoje spoločnosti s inými národmi, tieto nedostatky sa stávajú bolestne jasnými, zvlášť mládež  z vyšších tried arabskej spoločnosti, ktoré študujú na zahraničných univerzitách. Učia sa o úspechoch kresťanov, židov (Freud, Einstein na začiatok) a žien. A teraz, s výnimkou Edwarda Saida sa v skupine takmer nenachádza súčasné arabské meno. Žiadny div, že hlavný nábor do Al-Kajdy sa uskutočňuje medzi arabskými univerzitnými študentmi. A žiadny div, že si vyberajú taktiku sebevražedného bombardovania: Je to posledná možnosť, zúfalý pokus o zachovanie aspoň zbytku nadradenosti – spirituálnej nadradenosti – nad materialistickým, život objímajúcim a teda hanebným Západom.

Ale túto taktiku nepokladám za produkt islamu. Skôr je to prejav zranenej arabskej psychiky. Spomeňme si, že Japonci sa počas druhej svetovej vojny tak isto obrátili k sebevražednej taktike, aby unikli pokore z porážky. Hoci ich náboženstvom bolo šinto a nie islam, tak isto konštituovali paradigmu kultúry hanba/česť, a porážka priniesla, tak ako v prípade arabov, zúrivú sebevražednú/vražednú reakciu. Potom, keď ich armády boli porazené, ich flotily potopené, ich mestá podpálené a ich rodné ostrovy obsadené, vyslali ofenzívu kamikaze bombardérov, čím páchali hi-tech formu harakiri, ich obvyklého lieku na neznesiteľnú hanbu. V tejto oblasti sa moderný arabský svet podobá Japonsku počas druhej svetovej vojny. V oboch prípadoch to nie je náboženstvo, ale psychické zranenia, zranenia spôsobené porážkou a evidentnou menejcennosťou, ktorá inšpiruje sebevražedných atentátnikov.

Často sa predpokladá, že zmeny, spustené modernizáciou sú zvlášť toxické pre Arabov. Bezpochyby je to pravda. Pokiaľ máme byť terapeutmi, naša diagnóza by mala byť špecifickejšia, potrebujeme identifikovať konkrétne patogény, ktoré sú uvoľňované modernizáciou. Okrem zostrenia ich pocitu menejcennosti voči Západu, modernizácia prináša hrozby oslobodenia žien (ako v Afganistane a Iraku). Hovorím „hrozby“, pretože sebaúcta arabských mužov je z väčšej časti predikovaná menejcenným postavením ich žien. Arabské národy z väčšej časti stratili svojich otrokov a dhmimmi, poddaných ľudí na ktorých bolo možné preniesť stigmy hanby. Ale ktokoľvek, kto strávil medzi nimi nejaký čas vie, že arabskí muži nestratili svoju psychologickú potrebu sociálneho a sexuálneho ponižovania. V neprítomnosti otrokov a zajatcov boli pre špeciálnu úlohu menejcenného, ktorý už svojou podstatou nemá česť, vybrané arabské ženy. Arabskí muži vykoreňujú hanbu a nafukujú svoje otrasené sebavedomie pripisovaním hanebných vlastností dhimmi, podriadenosti a pasivity, ženám. Vlečúc za sebou pokorenú ženu, arabskí muži môžu kráčať cestou skutočného macha.

Preto je tu relatívny nedostatok materiálnych výdobytkov u Arabov: Arabský svet vylúčil svoju ženskú polovicu z účasti na myslení, pričom muži získali okamžité sebavedomie nie skutočnými činmi, ale púhym faktom, že sú muži a nie ženy. Žiadny div že sa arabské národy cítia iracionálne ohrozené púhou existenciou Izraela. Podobne ako Amerika, Židia priniesli realitu oslobodených žien do skutočného srdca stredného Východu, do samotného dar Al-Islam. Veľký satan a Malý satan: Rytieri moslimských žien.

Trvám na tom, že oslobodenie žien je najnádejnejším vývojom na Strednom Východe, dokonca väčším než sú prvé záchvevy demokracie. Verím, že arabské ženy majú väčší záujem na liberálnej demokracii ako arabskí muži, a keď získajú politickú moc, budú za ňu bojovať. Čo sa týka sebevražedných atentátov, džihádizmu a machovských gest arabských mužov, sú to zúfalé prostriedky proti ďalšiemu pokoreniu, proti vnímanej hrozbe „kastrácie“ svojimi vlastnými ženami. Pokiaľ arabské ženy nedosiahnu slobodu a nezávislosť, môžeme očakávať, prinajmenšom začas, že arabskí muži sa budú utiekať k týmto prostriedkom.

Dokonca aj vtedy niektorí arabskí muži pravdepodobne skĺznu do ešte väčšieho sebevražedných/vražedných záchvatov hnevu. Iní (možno aj väčšina) už nebudú schopní projektovať svoje nedostatky na arabské ženy a začnú uznávať svoje chyby. Títo obrátenci môžu prijať sebakritický postoj, ktorý sa už objavuje medzi niektorými odvážnymi arabskými intelektuálmi a dokonca aj náboženskými vodcami. A keď arabskí muži už nezískajú okamžité sebavedomie ponižovaním svojich žien, niektorí z nich sa môžu dokonca venovať aj mierovým záležitostiam a pokúsia sa získať sebavedomie skôr inštrumentálnymi ako iluzórnymi  psychologickými prostriedkami.

V konečnom dôsledku nemôžeme napraviť všetky skomoleniny arabskej etiky hanby/cti. Ale poskytnutím našej podpory oslobodeniu arabských žien – v tomto okamihu, obhajovaním rozšírených slobôd pre ženy v texte novej irackej konštitúcie – môžeme urýchliť jej eróziu.

Gutman sa s veľkou námahou snaží oddeliť toxické aspekty arabskej psychiky od islamu. Toto je jediná časť jeho argumentu, ktorú nepokladám za presvedčivú. Toto je možné vidieť dokonca aj v Indonézii, Thajsku a nearabských lokalitách, kde prišiel islam, a udržal si jednak arabskú mizogýniu a intoleranciu.

Prípadne je možné argumentovať, že islam sa zakoreňuje a najlepšie prospieva v toxických živinách arabských kultúr hanby a cti.

Tak isto je dôležité si pamätať, že Mohamed samotný bol Arab a väčšina Koránu dosť dobre zodpovedá tomu, čo je známe o jeho osobnosti a štýle.

Na druhej strane, je to iba veľmi nedávna história islamu (t.j. v poslednom storočí), kedy sa zdá, že islam plne prijal podriadenie žien pod rúškom ich "ochrany" a zachovania cti.

Tento skorší gtmanov článok tak isto popisuje arabskú psýchu:
Ohľadom vojenskej histórie zjavné arabské uprednostňovanie gerilového boja voči konvenčnej vojne odráža dlhú tradíciu, počínajúcu v antike s beduínskymi lupičmi. Ich spôsob boja bol brilantne popísaný T.E. Lawrencom v Siedmych pilieroch múdrosti – je založená na taktike udri a uteč beduína na ťave, ktorý sa náhle vynorí z púšte, zdemoluje nič netušiaci nepriateľský tábor a potom znovu zmizne v prázdnote, nesúci "počestný" lup: Plnokrvníky, ťavy a ženy.

Tradičný beduín vytvoril takmer čistú kultúru „hanby“, ktorej cieľom bolo vyhnúť sa pokoreniu a získať česť – sharraf. Z toho vyplýva, že cieľom beduínskych nájazdov nebolo v konečnom dôsledku vyhrať vojnu, pretože takéto medzikmeňové konflikty sú súčasťou čestného spôsobu života a v skutočnosti sa nikdy neskončia. Základnými cieľmi nájazdu je získať bohatstvo – nie iba tovar, ale aj česť – a uvaliť hanbu na nepriateľa. Akýkoľvek oponent, hodný boja je definovaný ako počestný a je možné ho zbaviť častí jeho cti úspešným nájazdom, aby bola nahradená výmyslami hanby útočníka. Úspešný útočník "exportoval“ časť svojej osobnej hanby na nepriateľa a stratená česť nepriateľa bola pridaná do pokladnice nájazdníka.

Tento kalkul hanby a sharraf je dôležitým elementom v arabskej stratégii, či už vojnu vedie Saddam Hussein, Jásir Arafat alebo beduínsky šejk. Presne táto dynamika poháňa arabskú preferenciu iregulárnej vojny nad konvenčnou.

Nepravidelná taktika – okorenená terorom – občas porazila pravidelné armády, hoci víťazstvo, prehra alebo ústup vo vojenskom slova zmysle, taktika teroru môže byť omnoho účinnejším prostriedkom dosiahnutia psychologickým cieľom – preliatím hanby a získaním cti – skôr ako mohutná vojna.



Aby bolo jasné, ja neospravedlňujem správanie sa islamu a arabov voči ženám, Židom, kresťanom a iným kultúram. Snažím sa iba pochopiť tieto ťažko postihnuteľné „základné príčiny“ o ktorých každý hovorí.

Ako bolo v tejto eseji uvedené už skôr, jedným zo spôsobov, ktorí používajú tí, ktorí sa obávajú hanby, na ochranu svojho krehkého ja je podrobiť si tých, ktorých vníma ako slabších. Tým, že tak urobí, môže si racionalizovať, že je nadradený podrobenému jednotlivcovi.
V skutočnosti je to jediný spôsob, ako môže maximalizovať svoju česť. V arabskej/islamskej kultúre sú ženy jedným z hlavných nástrojov získavania cti. Tu korení bizarný a deformovaný prístup, ktorý kultúra preukazuje ženám, a prehnané prostriedky, ktorými sa musí "česť" udržiavať. Ten kultúrny tlak je taký silný, že tejto ilúzii podliehajú dokonca aj ženy (ako je krásne ukázané tu )

Vraždy žien zo cti sú v arabskej kultúre príliš časté a čo je podstatné, islamské princípy od nich neodradzujú.

Iné vyjadrenia kultúry hanby, ktoré sú očividné, je bezuzdná psychologická projekcia a odmietnutie prijatia zodpovednosti za ukrutnosti spáchané v mene islamu. Nielenže sa dokonca aj teraz pravidelne objavujú vyhlásenia imámov, náboženských vodcov a vodcov moslimských štátov, ktoré tvrdia, že 9/11 alebo londýnske bombové útoky neboli spáchané moslimami, ale pravidelne z nich obviňujú židov. Takýmto spôsobom sa môžu vyhnúť hanbe, ktorá je spojená s prijatím zodpovednosti za zlo.

Okrem toho, dôraz CAIR a iných moslimských organizácií, žiadajúcich, aby bolo každé vyhlásenie, ktoré kritizuje alebo dokonca predpokladá vinu alebo zodpovednosť islamu za teror, bolo odvolané alebo ospravedlnené, je tak isto časťou tanca na odvrátenie hanby, ktorý vedie kultúru do nejasného sveta halucinácií.

Záverom, nie je prekvapujúce, že najvražednejší gangstri obhajujúci náboženské ideály, keď brutálne režú hlavy neveriacich sa skrývajú za maskami a neodvažujú sa odhaliť svetu. Mám podozrenie, že na akejsi veľmi hlbokej úrovni vedia, že ich „pýcha“ v ich chorom správaní by sa menej nafukovala, keby neboli anonymní. „Ak nikto nevie, že som to ja, kto to robí, potom nie som zahanbený“, koniec koncov.

Zatiaľ čo psychické zdravie a sebahodnotenie v istej miere závisia od prekonania hanby a pokračovaní na úroveň, kde sa preberá zodpovednosť za vlastné činy a prijatie, že je tu objektívna pravda, ktorá nie je podmienená mienkou iných ľudí, potom hanba aj vina môžu byť dôležitými kontrolami kontaktu s realitou – pre jednotlivca alebo kultúru.

Pokiaľ kultúra usúdi, že odvrátenie hanby je nevyhnutné za každú cenu, výsledkom je kultúra fanatizmu, bizarného správania sa v mene "cti" a súčasne kultúrny útlak, podmaňovanie a pokorovanie žien a iných, ktorí sú vnímaní ako "slabí" (a z toho vyplýva "hanební"). Tak isto nevyhnutne vedie k projekcii vlastného neakceptovateľného správania a pocitov hanby na inú osobu alebo vonkajšiu skupinu.




1618 čtenářů | 19 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: HANBA, ARABSKÁ DUŠA A ISLAM
(theofil, 19.2.2009 18:45:28)
Odpovědět
Američani zažili po válce v Japonsku kulturní šok, nikdo se na ně nemračil ani neútočil. Pod vlivem této skutečnosti očekávali něco posobného v Iráku.

Irák ovšem není typickou arabskou zemí.
Z větší části spadá do kulturního okruhu IráneBozorg. Velkého Iránu.
Např. arabsky píšící básník Jawáhirí (exil 30 let v Praze) se označoval za "Peršana".

Společnost je rozdělená do asi 200 kmenů. Např. Basra byla tradičně nejzápadnější a nejotevřenější. Lze spekulovat, že v Basře přežilo leccos
z předislámských dob plus vliv dvojdomé íránské kultury. Výsledek působil vždy západně/prozápadně.

Nemá asi cenu brát Afghánistán, Irák či dokonce Libanon jako jednu zemi. Orientovat by se měl člověk podle sekt, kmenů a rodinných klanů.

V Iráku mělo sekulární vzdělání vysokou pozici, role žen vzrostla po ztrátě mužské populace v 8leté válce.
US přítomnost často měla opačný vliv, aniž by bylo možno obviňovat US jako přímého původce tohoto vývoje. Je tu mnoho dalších hráčů...kterým média nevěnují pozornost. Z domácích hráčů nutno zmínit primitivní kmeny, které Saddám povýšil - zavázal si, nyní zřejmě bojují o svou "čest" - umělou nadvládu. Výsledkem jsou popravy vzdělanějších lidí, útěk, či nemožnost návratu rozsáhlé emigrace.
Re: HANBA, ARABSKÁ DUŠA A ISLAM
(finka, 20.2.2009 7:46:10)
Odpovědět
Kde na to bereš čas Esmé, kdo ti to platí?
Re: HANBA, ARABSKÁ DUŠA A ISLAM
(Es, 20.2.2009 10:19:25)
Odpovědět
to finka: nikto. robím to pre svoje osobné potešenie. okrem toho nevidím nijaký podstatný rozdiel medzi islamom a komunizmom/fašizmom.
a ty kde berieš čas na čítanie na internete?
kto ho platí tebe? zamestnávateľ?
okrem toho, ak máš pocit, že niečo nie je pravda, tak to vyvráť. alebo budeš ako ostatné salámistky, ktoré sa zatvária strašne urazene, keď sa im povie,že uctievajú pedofila a masového vraha.. ale zatiaľ to ani jedna nedokázala vyvrátiť.
smelo, len do toho.
Re: HANBA, ARABSKÁ DUŠA A ISLAM
(finka, 20.2.2009 11:03:20)
Odpovědět
"okrem toho, ak máš pocit, že niečo nie je pravda, tak to vyvráť. alebo budeš ako ostatné salámistky, ktoré sa zatvária strašne urazene, keď sa im povie,že uctievajú pedofila a masového vraha.. ale zatiaľ to ani jedna nedokázala vyvrátiť."

Máš potřebu urážet ?
Re: HANBA, ARABSKÁ DUŠA A ISLAM
(finka, 20.2.2009 11:07:36)
Odpovědět
" nikto. robím to pre svoje osobné potešenie. "

Nevěřím ti, nemůžeš mít tolik času k takovému množství příspěvků. Přečíst a zpracovat takové množství materiálu ve volném čase je nemožné, i kdybys byla svobodná a bezdětná. Leda bys byla důchodkyně, ale to by ti asi chyběla zase taková výkonnost. Tedy ti někdo platí.
Re: HANBA, ARABSKÁ DUŠA A ISLAM
(theofil, 20.2.2009 20:09:52)
Odpovědět
Mám souseda a ten pořád maká na zahradě, já na zahradu kašlu, i když ji mám větší než on...proto mi tak vrtá hlavou, kdo ho za to platí.
Re: HANBA, ARABSKÁ DUŠA A ISLAM
(Es, 21.2.2009 10:52:56)
Odpovědět
Finka, si schopná dokázať čo tvrdíš? alebo sa chceš iba strápniť? urážať mohameda by som mohla iba v prípade, keby tvrdenie, že je pedofil, podvodník a masový vrah nebolo pravdivé. ono pravdivé je - a dokonca aj podľa pôvodných islamských zdrojových textov.
takže v čom tkvie tvoj problém? vo fiktívnej idee, že čokoľvek, kde sa spomenie nejaká nadprirodzená entita je automaticky náboženstvo a má tým pádom nárok na nejakú zvláštnu ochranu? asi to.
vyzerá to tak, že tento článoček ti nejako zaťal do živého? žeby trafená hus zagágala?
vzhľadom na tvoje vytrvalé mlčanie o tom, kto ti platí pripojenie na internet predpokladám, že tvoj zamestnávateľ...ja som živnostníčka, takže internet si platím sama. na rozdiel od teba:)
ranný prehľad tlače - to jest asi 5 stránok, ktoré pravidelne čítam zaberie asi 10-15 minút. je mi jedno, či čítam v angličtine, nemčine alebo francúzštine.
čítam rýchlosťou cca 70 strán za hodinu v angličtine, cez den som schopná napísať aj 20 strán, keď si to situácia vyžaduje...takže si ušetrím pozeranie televíznych sprostostí (ktoré ma aj tak nebavia) a miesto toho si dám večer radšej hodinku prekladu. je to môj čas, môžem ho tráviť ako chcem:)
Re: HANBA, ARABSKÁ DUŠA A ISLAM
(Fabio, 22.2.2009 18:43:23)
Odpovědět
Esme díky za vaše články a váš čas který věnujete Eurabii. Vaše články by se měly dostat taky mezi muslimy, myslím že byste mnohé z nich přesvědčila aby odpadli od islámu.
Re: HANBA, ARABSKÁ DUŠA A ISLAM
(finka, 23.2.2009 7:18:14)
Odpovědět
Milá Es,

ptám se, protože jsem narazila na tvou odpověď Viktorce v článku o Juwairiah:

"Huh, viktorka vy asi angličtinu ktovieako neovládate. ja tie články nepíšem, ja ich iba prekladám. "

Tak proč si tam uvedena jakou AUTOR, milá Es?
Proč jsi tady uvedena jako autor? Je také pouze překlad? Kdo ti je dodává? Blog je ovšem o vlastní autorské práci. Jsi lhářka a podvodnice Es. Jsi křesťanka?
Re: HANBA, ARABSKÁ DUŠA A ISLAM
(Es, 23.2.2009 12:05:31)
Odpovědět
to finka: á, už sme v práci a v pracovnom čase diskutujeme...
povedal kto že blog je o autorskej práci?
vy? je to záležitosť servera Eurabia. pokiaľ to nevadí im.. a je to v súlade s ich redakčnou politikou, nemám k tomu čo dodať. vyzerá to tak, že vás môj blog očividne hnevá. aj preklad je autorská činnosť:)
všetky tieto články sú preklady, všade (aspoň dúfam) je link na pôvodný zdroj.
prekladám ich preto, lebo si myslím že sú dobré a tie informácie v nich by mali byť dostupné aj pre Slovákov/Čechov.
zasa ma obviňujete z klamstva.. na základe nejakej vašej vymyslenej definície blogu.
čo vás je do môjho náboženstva? Nesnažte sa mi tu dokazovať, že kresťania a mohamedáni/ktorí sami seba radi volajú moslimovia, uctievajú toho istého boha, lebo to nie je pravda - som schopná, na rozdiel od vás to dokázať. či som kresťanka alebo nie? vy ste snáď mohamedánka?
ale v každom prípade je to znak, že idem dobrým smerom.
Re: HANBA, ARABSKÁ DUŠA A ISLAM
(Finka, 25.2.2009 7:43:58)
Odpovědět
"povedal kto že blog je o autorskej práci?
vy? "
Je to jen zvyklost, máte pravdu milá Es, asi jako zdravit lidi, které znám. Napsáno to není.

"je to záležitosť servera Eurabia. pokiaľ to nevadí im.. a je to v súlade s ich redakčnou politikou, nemám k tomu čo dodať. "

Jistě že jim to nevadí, účel přece světí prostředky.


"vyzerá to tak, že vás môj blog očividne hnevá. "

Šiření informací s úmyslem někoho poškodit mi vadí, Ale vy buďtě klidná, Goebels by z vás měl radost, propaganda jako když vyšije.

"aj preklad je autorská činnosť:)"

Fakt? Už to vidím i knih: Smrt na Nilu-autor Es Zlopočasná na motivy Agáty Christie.


"čo vás je do môjho náboženstva?"

V zásadě si nemyslím, že by se někdo jiný než křesťan propůjčil k takové práci. Chtěla jsem to tedy vědět, jen jste se vymluvila, ale nezapřela jste.

"vy ste snáď mohamedánka? "

Ne, ale vy mi to stejně nebude věřit, takže je to jedno.

"ale v každom prípade je to znak, že idem dobrým smerom."

Ani ne Es. Je to jako když si dítě hraje ve stohu se sirkami a námitky okolí si vykládá, jako že jde správným směrem.
Re: HANBA, ARABSKÁ DUŠA A ISLAM
(Es, 25.2.2009 15:35:34)
Odpovědět
oh, takže sme sa zhodli na tom, že blog nemusí byť principiálne vlastná práca:).. nehovoriac o tom, že som sa nikdy nevydávala za autorku týchto článkov. na to, ako je nastavený blogovací redakčný systém si môžete sťažovať na Eurabii.
pokiaľ ovládate angličtinu, v každom mnou preloženom článku figuruje link na pôvodný zdroj. vlastnoočne si môžete overiť, nakoľko presný je môj preklad - nezdá sa mi, žeby ste to urobili.
šírenie informácií s úmyslom ublížiť...cccc. no toto.. takže pokiaľ ja preložím fatwu, ktorú vydal moslimský imám, ale ktorá ukazuje islam v nie práve najlepšom svetle.. dopúšťam sa pravdepodobne hrdelného zločinu urážky jemnocitu mohamedánov, ktorým takéto informácie bránia v úspešnom šírení ich bludov a získavaní nových konvertitov, prípadne vzbudzovaní pochybností v už konvertovaných - škoda je očividná - nepochybujem, že nepekná pravda môže "zraniť" tých, ktorí sa ju usilujú zatajiť. to, či sú informácie pravdivé alebo nie, to vás zrejme nezaujíma, ako ste v doterajšej diskusii preukázali.
samozrejme, že informácie o zverejnení prijatia úplatku verejným činiteľom nepochybne poškodia toho , kto ho prijal.. podľa vás je to šírenie informácií, ktoré môžu ublížiť a dostatočný dôvod, aby sa takejto ohavnej činnosti čo najskôr zabránilo.
vidím, že s kresťanmi máte veľmi bohaté skúsenosti, možno ste aj bibliu čítali.. ale iba z lietadla.
či ste mohamedánka alebo nie, je mi srdečne jedno. pýtala som sa na to iba preto, aby tak bolo jasnejšie, čo vás vedie k ich obrane.
ale aj ateista nemusí byť práve inteligentný...
takže to zhrňme
1. požiadala som vás o preukázanie nepravdivosti informácií, zverejňovaných na mojom blogu - zero, ništ, zilch.
2. mohli ste si overiť presnosť prekladov na linkoch, ktoré prikladám ku každému článku, keďže tvrdíte, že preklady nie sú presné - zasa, neoverili ste si nič, zero, nulu.
3. najnovšie sa vám zdá, že tieto informácie môžu niekomu uškodiť, a preto by nemali byť šírené... zrejme aby takto mohli škodiť nevedomým ešte viac.
vám jednoducho človek nevyhovie.
ale aspoň sa máte na čo uraziť.
Re: HANBA, ARABSKÁ DUŠA A ISLAM
(finka, 26.2.2009 7:31:28)
Odpovědět
"takže sme sa zhodli na tom, že blog nemusí byť principiálne vlastná práca:)"

Neshodly, považuji to jen za dobrou výmulvu pro vás.

"nehovoriac o tom, že som sa nikdy nevydávala za autorku týchto článkov. na to, ako je nastavený blogovací redakčný systém si môžete sťažovať na Eurabii."

Ano, tímto si stěžuji. Jste s nimi v kontaktu, můžete jim to snadno tlumočit, jde přece o vás.

"pokiaľ ovládate angličtinu, v každom mnou preloženom článku figuruje link na pôvodný zdroj. vlastnoočne si môžete overiť, nakoľko presný je môj preklad - nezdá sa mi, žeby ste to urobili."

Angličtinu ovládám zběžně a jen technickou. Navíc nevidím důvod to dělat.

"šírenie informácií s úmyslom ublížiť...cccc. no toto.. takže pokiaľ ja preložím fatwu, ktorú vydal moslimský imám, ale ktorá ukazuje islam v nie práve najlepšom svetle.. dopúšťam sa pravdepodobne hrdelného zločinu urážky jemnocitu mohamedánov, ktorým takéto informácie bránia v úspešnom šírení ich bludov a získavaní nových konvertitov, prípadne vzbudzovaní pochybností v už konvertovaných - škoda je očividná - nepochybujem, že nepekná pravda môže "zraniť" tých, ktorí sa ju usilujú zatajiť. to, či sú informácie pravdivé alebo nie, to vás zrejme nezaujíma, ako ste v doterajšej diskusii preukázali.
samozrejme, že informácie o zverejnení prijatia úplatku verejným činiteľom nepochybne poškodia toho , kto ho prijal.. podľa vás je to šírenie informácií, ktoré môžu ublížiť a dostatočný dôvod, aby sa takejto ohavnej činnosti čo najskôr zabránilo."

Nejde jen o to , co přeložíte, jde více o to, co nepřeložíte. Váš výběr je účelový s úmyslem poškodit a ne skutečně informovat.

"vidím, že s kresťanmi máte veľmi bohaté skúsenosti, možno ste aj bibliu čítali.. ale iba z lietadla."

A já vidím, že jste mi zase neodpověděla, jste-li křesťanka a jen mlžíte.

"či ste mohamedánka alebo nie, je mi srdečne jedno. pýtala som sa na to iba preto, aby tak bolo jasnejšie, čo vás vedie k ich obrane.
ale aj ateista nemusí byť práve inteligentný... "

K jejich obraně mě vede fakt, že jsou poškozováni vašimi dezinformacemi.

"takže to zhrňme
1. požiadala som vás o preukázanie nepravdivosti informácií, zverejňovaných na mojom blogu - zero, ništ, zilch.
2. mohli ste si overiť presnosť prekladov na linkoch, ktoré prikladám ku každému článku, keďže tvrdíte, že preklady nie sú presné - zasa, neoverili ste si nič, zero, nulu.
3. najnovšie sa vám zdá, že tieto informácie môžu niekomu uškodiť, a preto by nemali byť šírené... zrejme aby takto mohli škodiť nevedomým ešte viac.
vám jednoducho človek nevyhovie.
ale aspoň sa máte na čo uraziť."

A já jsem chtěla vědět, jestili jste křesťanka-nedozvěděla jsem se nic, i když by pak bylo jasné, proč na ně nadáváte. Chtěla jsem další informace k vašemu pocitu, že jdete dobrým směrem-taktéž nic. Chtěla jsem vědět, kdo vás platí-nic. Atd,...... prostě jen píšete štvavé články, a vlasně za nic nemůžete. Tak se nedivte, že mi to smrdí.
Re: HANBA, ARABSKÁ DUŠA A ISLAM
(Esme, 26.2.2009 14:24:20)
Odpovědět
to finka:
1. angličtinu ovládate len zbežne..preklady ste si neoverili.. - však načo.
2. kto ma platí - nikto:). vy by ste zrejme sama dobrovoľne a zo svojho presvedčenia nič dlhšie nerobili.... samozrejme vám to ťažko padne veriť, keďže vy si neplatíte ani len to pripojenie na internet, vďaka ktorému na Eurabii diskutujete. 90% článkov na Eurabii je od dobrovoľníkov, ktorí píšu/prekladajú zdarma.
takých serverov poznám viac.
3. Eurabia má na svojej stránke kontakt, kľudne im môžete napísať, pokiaľ sa vám voľačo nepáči.
4. takže sme dospeli k záveru, že ja poškodzujem moslimov, lebo zobrazujem islam v negatívnom svetle.
existujú minimálne dve české stránky (obe prevádzkované jednou či druhou moslimskou organizáciou), kde vám o islame povedia len to jedine najlepšie.
okrem toho, čo vám bráni(okrem vlastnej lenivosti a nedostatočnej znalosti angličtiny) zriadiť si vlastný blog a ospevovať islam ad libitum? tak isto môžete prekladať články oslavujúce a obraňujúce islam a vytešovať sa nad každým konvertitom.
čo sa týka islamu, na Eurabii diskutuje aj hodne ateistov, ktorým leží v žalúdku. takže kresťania nemajú patent na to, že pokladajú islam za nesprávny, zblúdilý a jeho proroka za diablom posadnutého.
podľa mňa EU moslimom nadržiava až až. nie je absolútne nevyhnutné, aby som to robila ešte aj ja. okrem toho nedokážem nájsť na islame nič takého, čo by bolo hodné chvály. jednotlivý moslimovia - čím je formálnejší a menej nábožný, tým je ľudskejší a normálnejší.
ochoch, to multikulti sa na vás teda riadne podpísalo... je to VIERA a preto je to mimo akejkoľvek kritiky bez ohľadu na to, aké je to násilné/stupídne a neviem ešte aké. lebo čo keď sa niekto urazí.
ale som rada, že sme sa dostali do jadra problému.
podľa vás sú moje články zamerané jednostranne, islam, chudiatko nebohé iba kritizujú a zosmiešňujú.. pozrite, islam robí voloviny a je plný volovín aj bezo mňa. ja iba zabezpečujem svetlá a hudbu, takže si to všimne viac ľudí.
zaujímavé je, ako vás trápi či som kresťanka:). skutočne zaujímavé. a čo keď som židovka? alebo budhistka? alebo bahájka? tých možností je skutočne veľa:) a možno som aj ateistka. všetci títo totiž majú dôvod mať islam v žalúdku:)
nuž, teším sa na váš oslavný blog o islame. nezabudnite prilepiť niekde do komentára link, keď už ten blog budete mať.. podiskutujeme, porýpeme sa v koráne, hadísoch, seerate. Pán Sáňka a moslimská únia majú radi useful dhimmi idiots... ako to bude s platením fakt neviem....
Re: HANBA, ARABSKÁ DUŠA A ISLAM
(finka, 27.2.2009 7:20:40)
Odpovědět
Milá Es, píšeš čím dál delší textíky a odpověď ohledně tvého křesťanství pořád nic. Pročpak asi nechceš odpovědět jednoznačně.
Re: HANBA, ARABSKÁ DUŠA A ISLAM
(Es, 28.2.2009 8:09:42)
Odpovědět
*K jejich obraně mě vede fakt, že jsou poškozováni vašimi dezinformacemi.*


mohli by ste mi konkrétne povedať v čom sú moslimovia poškodzovaní mojim blogom a v čom je môj blog dezinformatívny?

lebo mi tu tiež plodíte kilometrové odpovede, ale konkrétneho faktu sa od vás človek nedožije.
pre pokoj vašej nie príliš inteligentnej dušičky áno, som kresťanka.. dokonca taký ten druh, ktorý denne číta Bibliu a chodí každú nedeľu do kostola:)
tak, môžete si ma konečne odložiť do škatuľky a vybaviť nálepkou - islamofóbny kresťan, ktorý nepochopil, čo všetko má s islamom v skutočnosti spoločné:)
jaj, vy ste fakt lepšia než Mr. Bean.
napriek tomu by som bola rada, keby ste boli konkrétna v tom, ako môj blog poškodzuje islam a v čom konkrétne je dezinformatívny:)
Re: HANBA, ARABSKÁ DUŠA A ISLAM
(finka, 2.3.2009 7:24:24)
Odpovědět
Milá Es, je úžasné, žes to konečně přiznala. Máš přesně tu nálepku, kterou si myslíš. Nikdo jiný by totiž svůj čas netrávil takovým způsobem.
Re: HANBA, ARABSKÁ DUŠA A ISLAM
(Es, 2.3.2009 9:40:34)
Odpovědět
výbordelne, finka.
ale vy ste mi stále neráčili oznámiť, v čom je môj blog dezinformatívny... čili nepravdivý a zavádzajúci. mlžíte, mlžíte.. čo sa hanbíte? alebo vám nebodaj chýbajú argumenty?
ale predpokladám, že toho sa od multikulti dhimmi nikdy nedožijem:)
Re: HANBA, ARABSKÁ DUŠA A ISLAM
(Jakub, 14.4.2010 17:47:37)
Odpovědět
Autorke:
Po prečítaní vašich článkov som s hrôzou zistil, že ste presne ako moderné média. Šírite klamné informácie, ktoré máte zo zdrojov, ktoré vôbec nie sú podložené, teda formou JPP.
Som študentom Arabistiky na Slovensku a tieto kraviny čo tu píšete sú úplne absurdné. Vaša fantazmagória nepozná hraníc.

Ak teda chcete šíriť "náučné" blogy, tak si overte informácie priamo u zdrojov, pretože je to hnus čítať "Vaše" chybné a mylné informácie.

Skúste porozmýšľať nad tým, čo tu píšete, a či je to všetko pravda.
Vo Vašich článkoch šírite prisprostú Európsko-Americkú myšlienku a podporujete, časom prevládajúcu, hlúposť ľudí.

Vo svojich článkoch zhadzujete Islamské náboženstvo, ale očividne, neviete o ňom nič.

Ľuďom ako Vy, by mali zakázať písať články takéhoto rázu, pretože keď chce niekto písať o inej kultúre, musí ako prvé pochopiť, že cudzia kultúra nie je divná, ale je INÁ!!!

Nezabúdajte, že bez Moslimsky veriacich by ste sa nemohli posadiť na Váš zadok do kozmetického salónu, peknej záhrady, nenaštartovali motor Vášho auta, nepoznali reštaurácie a neobliekali sa do hodvábnych handier. ( Hodváb vynašli Číňania, ale vďaka hodvábnej ceste a Arabom sa dostal do Európy.)

Porozmýšľajte, čo sem napíšete, overte si to a až potom to napíšte, keď to bude pravda.

Ak chcete konkrétne vedieť v čom sa mýlite, tu to máte: "Hanba je často podceňovaný psychologický stav. Zvlášť v modernom svete, ale tak isto v histórii, hanba - v obmedzených množstvách a malých dávkach - uľahčila civilizované správanie spôsobila, že sa jednak jednotlivec a jednak kultúra chovajú vhodnejšie. Na jednej strane nás zdravá hanba udržiava v kontakte s realitou a upozorňuje nás na naše obmedzenia, chyby a ľudskosť. Pri pociťovaní zdravej hanby nemusí byť jednotlivec veľmi potešený zverejnením nepríjemných slabostí a chýb, ale toto vedomie je premieňajúce a pokorujúce. Pokiaľ je jednotlivec schopný pochybností ako aj sebareflexie o svojom správaní, je schopný zostať otvorený novým myšlienkam a ochotný podstúpiť hľadanie pre lepšie pochopenie seba a iných.

Nadmerná alebo nevhodná hanba je niečo úplne iné, vnucuje jednotlivcovi poznanie, že on alebo ona je bezcenná. Hanba môže byť mimoriadne zničujúcou a bolestnou skúsenosťou

Deti, ktoré žijú s neustálym nepriateľstvom a kritikou sa naučia brániť proti zlým pocitom a hanbe vnútri, a externalizujú previnenie na druhých. Projekcia a paranoja, ktoré sú externými priradeniami previnenia, sú psychologickými obranami proti hanbe.

Často je extrémna hanba riešená pokorením niekoho, kto je pokladaný za slabšieho alebo menejcenného ako pohanená osoba (t.j. rodinné zviera, ženy, homosexuáli alebo vonkajšie skupiny majú túto funkciu jednak pre jednotlivcov a jednak pre kultúry).


Vina je emócia, ktorá sa objavuje po prekročení vlastných alebo kultúrnych hodnôt. Vina je o činoch alebo správaní, zatiaľ čo hanba je o ja.Je tu veľmi dôležitý psychologický rozdiel, keď sa niekomu povie, že ich správanie je zlé, v kontraste so správou, že oni sú zlí. Prvé vedie k vine, druhé k hanbe.

Účelom viny je zastaviť správanie, ktoré porušuje osobné, rodinné alebo spoločenské normy. Vina má vyrovnať nadmernosti alebo nedostatky správania, pokladané za neželateľné a je vyjadrovaná ľútosťou a výčitkami.

Eventuálne, pre osobu vyhýbajúcu sa hanbe, musí sa skresliť samotná realita, aby sa následne uchránilo ja pred nízkou sebaúctou. Obviňovanie iných jednotlivcov alebo skupín z vlastného správania sa stane druhou prirodzenosťou a tento prenos previnenia na niekoho iného je indikátorom internej hanby.

Väčšina teoretikov psychológie (Erikson, Freud, Kohut) vidí hanbu ako „primitívnejšiu“ emóciu (keďže má vplyv na základný zmysel ja jednotlivca) v porovnaní s vinou, ktorá sa vyvíja neskoršie pri vyzrievaní ja. Bez rozvinutia viny nie je vývoj skutočného spoločenského vedomia.

Kultúry viny verzus kultúry hanby
Pri premýšľaní o tom, ako sa prejavujú koncepcie viny a hanby v kultúre, je prínosné pozrieť si to seminárna práca, pôvodne publikovaná benedictom v roku 1946, kde sa diskutuje kolektivistická kultúra Japonska počas druhej svetovej vojny a porovnáva sa s americkou kultúrou. Japonsko má „kultúru hanby“ zatiaľ čo USA a väčšina Západu patrí ku „kultúre viny“. Každý typ kultúry má svoju vlastnú sústavu pravidiel ohľadom bezprávia a sú podmienené názormi jednotlivca a iných ľudí ohľadom viny, a sú zhrnuté v dvoch tabuľkách nižšie.

V oboch kultúrach nie je problém, ak obidve strany veria, že je jednotlivec NEVINNÝ. Ak obe strany veria, že jednotlivec je VINNÝ, znovu je tu zhoda a v tomto prípade je vina potrestaná.

Rozdiel medzi týmito dvoma spoločnosťami je v iných dvoch častiach matice (v červenom).

V kultúre viny, keď jednotlivec verí, že NIE JE VINNÝ, bude agresívne brániť svoju nevinu napriek faktu, že iní veria, že je vinný. V tomto prípade je individuálne ja silné a schopné udržať si nezávislý úsudok hoci každá iná osoba je presvedčená o jeho vine. Ja je schopné stáť samo a bojovať za pravdu, isté si vedomím, že je jednotlivec nevinný.

Kultúra viny je typicky a primárne zameraná na pravdu, spravodlivosť a ochranu práv jednotlivca. Ako sme poznamenali vyššie, pocit viny je to, čo osobe zabraňuje v správaní, ktoré ide proti jeho/jej vlastnému kódu správania, ako aj kultúry. Nadmerná vina môže byť samozrejme tiež patologická. Výlučne sa odvolávam na psychologicky zdravé zhodnotenie viny.



V kontraste s typickou kultúrou hanby (t.j. Japonskom, ako je diskutované Benedictom, alebo súčasným zameraním tejto diskusie: Arabská/islamská kultúra) čo si myslia iní ľudia má omnoho väčší vplyv na chovanie ako to, čo si myslí samotný jednotlivec. Ako poznamenáva Gutman vo svojich prácach, túžba zachovať si česť a vyhnúť sa hanbe s vylúčením čohokoľvek iného je jedným z primárnych základov kultúry. Toto želanie má vedľajší efekt v tom, že dáva jednotlivcovi voľné ruky angažovať sa v bezpráví, pokiaľ o tom nikto nevie, alebo nevie, že je do toho zapojený.

Okrem toho môže byť nemožné pre jednotlivca dokonca pripustiť sám sebe že je vinný (dokonca aj keď je), zvlášť keď ho každý za vinného pokladá vzhľadom na s tým spojenú hanbu. Pokiaľ ostatní zostanú presvedčení, že je nevinný, jednotlivec nezakúša ani vinu ani hanbu. Z toho vyplýva, že sa veľká snaha venuje tomu, aby boli iní presvedčení o vašej nevine (dokonca aj vtedy, ak ste vinní).

Vo všeobecnosti sa poznamenáva, že kultúra hanby funguje najlepšie v kolektivistickej spoločnosti, hoci môže existovať v istých izolovaných oázach dokonca aj v predominantnej kultúre viny.

Venujme sa teraz arabskej/islamskej kultúre.

Tento článok od Davida Gutmana je jednou z najlepších psychologických analýz arabskej psýchy Prečítala som a pretože sa jedná o niečo tak dôležité, budem citovať dosť veľké časti.
Arabský svet trpí krízou pokorenia. Ich armády neporazili iba Američania, ale tak isto nepatrný židovský Izrael, a ako raz poznamenal Arthur Koestler, arabský svet nevyprodukoval nič ,prinajmenšom za posledných 500 rokov, okrem kobercov, neslušných obrázkov a pokusy v estetike brušných tancov (a samozrejme, niekoľko inovatívnych teroristických praktík). Nemajú takmer žiadnu vedu, ktorá by stála za reč, žiadne umenie, takmer žiadny priemysel okrem ropného, veľmi málo literatúry, a nabubrelú hudbu, ktorá pozostáva hlavne z ponurých piesní, oslavujúcich vraždenie židov.

Teraz, keď Arabi nadobudli národné uvedomenie a porovnávajú svoje spoločnosti s inými národmi, tieto nedostatky sa stávajú bolestne jasnými, zvlášť mládež z vyšších tried arabskej spoločnosti, ktoré študujú na zahraničných univerzitách. Učia sa o úspechoch kresťanov, židov (Freud, Einstein na začiatok) a žien. A teraz, s výnimkou Edwarda Saida sa v skupine takmer nenachádza súčasné arabské meno. Žiadny div, že hlavný nábor do Al-Kajdy sa uskutočňuje medzi arabskými univerzitnými študentmi. A žiadny div, že si vyberajú taktiku sebevražedného bombardovania: Je to posledná možnosť, zúfalý pokus o zachovanie aspoň zbytku nadradenosti – spirituálnej nadradenosti – nad materialistickým, život objímajúcim a teda hanebným Západom.

Ale túto taktiku nepokladám za produkt islamu. Skôr je to prejav zranenej arabskej psychiky. Spomeňme si, že Japonci sa počas druhej svetovej vojny tak isto obrátili k sebevražednej taktike, aby unikli pokore z porážky. Hoci ich náboženstvom bolo šinto a nie islam, tak isto konštituovali paradigmu kultúry hanba/česť, a porážka priniesla, tak ako v prípade arabov, zúrivú sebevražednú/vražednú reakciu. Potom, keď ich armády boli porazené, ich flotily potopené, ich mestá podpálené a ich rodné ostrovy obsadené, vyslali ofenzívu kamikaze bombardérov, čím páchali hi-tech formu harakiri, ich obvyklého lieku na neznesiteľnú hanbu. V tejto oblasti sa moderný arabský svet podobá Japonsku počas druhej svetovej vojny. V oboch prípadoch to nie je náboženstvo, ale psychické zranenia, zranenia spôsobené porážkou a evidentnou menejcennosťou, ktorá inšpiruje sebevražedných atentátnikov.

Často sa predpokladá, že zmeny, spustené modernizáciou sú zvlášť toxické pre Arabov. Bezpochyby je to pravda. Pokiaľ máme byť terapeutmi, naša diagnóza by mala byť špecifickejšia, potrebujeme identifikovať konkrétne patogény, ktoré sú uvoľňované modernizáciou. Okrem zostrenia ich pocitu menejcennosti voči Západu, modernizácia prináša hrozby oslobodenia žien (ako v Afganistane a Iraku). Hovorím „hrozby“, pretože sebaúcta arabských mužov je z väčšej časti predikovaná menejcenným postavením ich žien. Arabské národy z väčšej časti stratili svojich otrokov a dhmimmi, poddaných ľudí na ktorých bolo možné preniesť stigmy hanby. Ale ktokoľvek, kto strávil medzi nimi nejaký čas vie, že arabskí muži nestratili svoju psychologickú potrebu sociálneho a sexuálneho ponižovania. V neprítomnosti otrokov a zajatcov boli pre špeciálnu úlohu menejcenného, ktorý už svojou podstatou nemá česť, vybrané arabské ženy. Arabskí muži vykoreňujú hanbu a nafukujú svoje otrasené sebavedomie pripisovaním hanebných vlastností dhimmi, podriadenosti a pasivity, ženám. Vlečúc za sebou pokorenú ženu, arabskí muži môžu kráčať cestou skutočného macha.

Preto je tu relatívny nedostatok materiálnych výdobytkov u Arabov: Arabský svet vylúčil svoju ženskú polovicu z účasti na myslení, pričom muži získali okamžité sebavedomie nie skutočnými činmi, ale púhym faktom, že sú muži a nie ženy. Žiadny div že sa arabské národy cítia iracionálne ohrozené púhou existenciou Izraela. Podobne ako Amerika, Židia priniesli realitu oslobodených žien do skutočného srdca stredného Východu, do samotného dar Al-Islam. Veľký satan a Malý satan: Rytieri moslimských žien.

Trvám na tom, že oslobodenie žien je najnádejnejším vývojom na Strednom Východe, dokonca väčším než sú prvé záchvevy demokracie. Verím, že arabské ženy majú väčší záujem na liberálnej demokracii ako arabskí muži, a keď získajú politickú moc, budú za ňu bojovať. Čo sa týka sebevražedných atentátov, džihádizmu a machovských gest arabských mužov, sú to zúfalé prostriedky proti ďalšiemu pokoreniu, proti vnímanej hrozbe „kastrácie“ svojimi vlastnými ženami. Pokiaľ arabské ženy nedosiahnu slobodu a nezávislosť, môžeme očakávať, prinajmenšom začas, že arabskí muži sa budú utiekať k týmto prostriedkom.

Dokonca aj vtedy niektorí arabskí muži pravdepodobne skĺznu do ešte väčšieho sebevražedných/vražedných záchvatov hnevu. Iní (možno aj väčšina) už nebudú schopní projektovať svoje nedostatky na arabské ženy a začnú uznávať svoje chyby. Títo obrátenci môžu prijať sebakritický postoj, ktorý sa už objavuje medzi niektorými odvážnymi arabskými intelektuálmi a dokonca aj náboženskými vodcami. A keď arabskí muži už nezískajú okamžité sebavedomie ponižovaním svojich žien, niektorí z nich sa môžu dokonca venovať aj mierovým záležitostiam a pokúsia sa získať sebavedomie skôr inštrumentálnymi ako iluzórnymi psychologickými prostriedkami.

V konečnom dôsledku nemôžeme napraviť všetky skomoleniny arabskej etiky hanby/cti. Ale poskytnutím našej podpory oslobodeniu arabských žien – v tomto okamihu, obhajovaním rozšírených slobôd pre ženy v texte novej irackej konštitúcie – môžeme urýchliť jej eróziu.

Gutman sa s veľkou námahou snaží oddeliť toxické aspekty arabskej psychiky od islamu. Toto je jediná časť jeho argumentu, ktorú nepokladám za presvedčivú. Toto je možné vidieť dokonca aj v Indonézii, Thajsku a nearabských lokalitách, kde prišiel islam, a udržal si jednak arabskú mizogýniu a intoleranciu.

Prípadne je možné argumentovať, že islam sa zakoreňuje a najlepšie prospieva v toxických živinách arabských kultúr hanby a cti.

Tak isto je dôležité si pamätať, že Mohamed samotný bol Arab a väčšina Koránu dosť dobre zodpovedá tomu, čo je známe o jeho osobnosti a štýle.

Na druhej strane, je to iba veľmi nedávna história islamu (t.j. v poslednom storočí), kedy sa zdá, že islam plne prijal podriadenie žien pod rúškom ich "ochrany" a zachovania cti.

Tento skorší gtmanov článok tak isto popisuje arabskú psýchu:
Ohľadom vojenskej histórie zjavné arabské uprednostňovanie gerilového boja voči konvenčnej vojne odráža dlhú tradíciu, počínajúcu v antike s beduínskymi lupičmi. Ich spôsob boja bol brilantne popísaný T.E. Lawrencom v Siedmych pilieroch múdrosti – je založená na taktike udri a uteč beduína na ťave, ktorý sa náhle vynorí z púšte, zdemoluje nič netušiaci nepriateľský tábor a potom znovu zmizne v prázdnote, nesúci "počestný" lup: Plnokrvníky, ťavy a ženy.

Tradičný beduín vytvoril takmer čistú kultúru „hanby“, ktorej cieľom bolo vyhnúť sa pokoreniu a získať česť – sharraf. Z toho vyplýva, že cieľom beduínskych nájazdov nebolo v konečnom dôsledku vyhrať vojnu, pretože takéto medzikmeňové konflikty sú súčasťou čestného spôsobu života a v skutočnosti sa nikdy neskončia. Základnými cieľmi nájazdu je získať bohatstvo – nie iba tovar, ale aj česť – a uvaliť hanbu na nepriateľa. Akýkoľvek oponent, hodný boja je definovaný ako počestný a je možné ho zbaviť častí jeho cti úspešným nájazdom, aby bola nahradená výmyslami hanby útočníka. Úspešný útočník "exportoval“ časť svojej osobnej hanby na nepriateľa a stratená česť nepriateľa bola pridaná do pokladnice nájazdníka.

Tento kalkul hanby a sharraf je dôležitým elementom v arabskej stratégii, či už vojnu vedie Saddam Hussein, Jásir Arafat alebo beduínsky šejk. Presne táto dynamika poháňa arabskú preferenciu iregulárnej vojny nad konvenčnou.

Nepravidelná taktika – okorenená terorom – občas porazila pravidelné armády, hoci víťazstvo, prehra alebo ústup vo vojenskom slova zmysle, taktika teroru môže byť omnoho účinnejším prostriedkom dosiahnutia psychologickým cieľom – preliatím hanby a získaním cti – skôr ako mohutná vojna.



Aby bolo jasné, ja neospravedlňujem správanie sa islamu a arabov voči ženám, Židom, kresťanom a iným kultúram. Snažím sa iba pochopiť tieto ťažko postihnuteľné „základné príčiny“ o ktorých každý hovorí.

Ako bolo v tejto eseji uvedené už skôr, jedným zo spôsobov, ktorí používajú tí, ktorí sa obávajú hanby, na ochranu svojho krehkého ja je podrobiť si tých, ktorých vníma ako slabších. Tým, že tak urobí, môže si racionalizovať, že je nadradený podrobenému jednotlivcovi. V skutočnosti je to jediný spôsob, ako môže maximalizovať svoju česť. V arabskej/islamskej kultúre sú ženy jedným z hlavných nástrojov získavania cti. Tu korení bizarný a deformovaný prístup, ktorý kultúra preukazuje ženám, a prehnané prostriedky, ktorými sa musí "česť" udržiavať. Ten kultúrny tlak je taký silný, že tejto ilúzii podliehajú dokonca aj ženy (ako je krásne ukázané tu )

Vraždy žien zo cti sú v arabskej kultúre príliš časté a čo je podstatné, islamské princípy od nich neodradzujú.

Iné vyjadrenia kultúry hanby, ktoré sú očividné, je bezuzdná psychologická projekcia a odmietnutie prijatia zodpovednosti za ukrutnosti spáchané v mene islamu. Nielenže sa dokonca aj teraz pravidelne objavujú vyhlásenia imámov, náboženských vodcov a vodcov moslimských štátov, ktoré tvrdia, že 9/11 alebo londýnske bombové útoky neboli spáchané moslimami, ale pravidelne z nich obviňujú židov. Takýmto spôsobom sa môžu vyhnúť hanbe, ktorá je spojená s prijatím zodpovednosti za zlo.

Okrem toho, dôraz CAIR a iných moslimských organizácií, žiadajúcich, aby bolo každé vyhlásenie, ktoré kritizuje alebo dokonca predpokladá vinu alebo zodpovednosť islamu za teror, bolo odvolané alebo ospravedlnené, je tak isto časťou tanca na odvrátenie hanby, ktorý vedie kultúru do nejasného sveta halucinácií.

Záverom, nie je prekvapujúce, že najvražednejší gangstri obhajujúci náboženské ideály, keď brutálne režú hlavy neveriacich sa skrývajú za maskami a neodvažujú sa odhaliť svetu. Mám podozrenie, že na akejsi veľmi hlbokej úrovni vedia, že ich „pýcha“ v ich chorom správaní by sa menej nafukovala, keby neboli anonymní. „Ak nikto nevie, že som to ja, kto to robí, potom nie som zahanbený“, koniec koncov.

Zatiaľ čo psychické zdravie a sebahodnotenie v istej miere závisia od prekonania hanby a pokračovaní na úroveň, kde sa preberá zodpovednosť za vlastné činy a prijatie, že je tu objektívna pravda, ktorá nie je podmienená mienkou iných ľudí, potom hanba aj vina môžu byť dôležitými kontrolami kontaktu s realitou – pre jednotlivca alebo kultúru.

Pokiaľ kultúra usúdi, že odvrátenie hanby je nevyhnutné za každú cenu, výsledkom je kultúra fanatizmu, bizarného správania sa v mene "cti" a súčasne kultúrny útlak, podmaňovanie a pokorovanie žien a iných, ktorí sú vnímaní ako "slabí" (a z toho vyplýva "hanební"). Tak isto nevyhnutne vedie k projekcii vlastného neakceptovateľného správania a pocitov hanby na inú osobu alebo vonkajšiu skupinu."

Preberáte dezinformatické myšlienky tzv. inovercov, ľudí, ktorí nikdy nemôžu pochopiť myslenie inej kultúry.