BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek blog.Eurabia e-mailem
BulletBloggeři
BulletVyhledávání

BulletPublikace
Vlastimil Podracký - Poslední člověk
ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
Autor: Esmeralda Zlopočasná | Publikováno: 10.7.2009 | Rubrika: Blog
Ilustrace

 

John J. O’Neill
Jedným z najvytrvalejších problémov histórie je úpadok klasickej civilizácie. Prečo je to tak, pýtali sa dlho učenci, že civilizácia Grécka a Ríma, ktorá pretrvala tisíc rokov, uvoľnila miesto stredoveku, doba, v ktorej vidíme úpadok a zjavné vytratenie sa racionalistického ducha Grécka a Ríma? V akademickej a novinárskej literatúre a v ľudovej predstavivosti to nie je žiadna záhada: Po inváziách barbarov počas piateho storočia, bolo nám povedané, ľudia Západnej Európy sa vrátili do chatrčí. Mestá boli zničené a opustené, umenie písma sa doslova stratilo a masy ľudí boli držané v stave nevedomosti fanatickou a spiatočníckou cirkvou, ktorá účinne dokončila deštrukciu, započatú barbarmi. V tomto zatemnenom stave sa v siedmom a ôsmom storočí objavili Arabi sťa lúč svetla. Tolerantní a vzdelaní, priniesli znalosť vied staroveku späť do Európy a pod ich vplyvom začal Západ dlhú cestu späť k civilizácii.
To je v kocke príbeh, ktorý sa opakuje v enormnom počte učených rozpráv a univerzitných učebniciach. Tento príbeh je implicitne prijímaný veľkou väčšinou profesionálnych historikov, v Európe aj v Severnej Amerike, medzi nimi Bernardom Lewisom, doyenom blízkovýchodných štúdií v anglicky hovoriacom svete a napriek tomu je táto verzia minulosti úplne a dokonale falošná. Samozrejme, bolo by ťažké predstaviť si naratív, ktorý bol odstránený z toho, čo sa skutočne stalo. A hocako šokujúce sa to môže zdať, historici to vedia už niekoľko generácií. Prečo sa tieto vedomosti nikdy plne nešírili alebo neintegrovali do akademického myslenia je sporným bodom, ale fakt, že učebnice, určené pre žiakov a študentov stredných škôl stále môžu byť vytlačené s vyššie uvedenou verziou udalostí by mal byť predmetom hlbokého záujmu. Pretože pravda je, že keď sa Arabi dostali do južného Talianska a Španielska, nenašli hordy primitívov, ale vysoko sofistikovanú latinskú civilizáciu, civilizáciu bohatú na mestá, poľnohospodárstvo, umenie a literatúru, ktorej predsedali úplne romanizovaní gótski králi. Ako to vieme? Nuž, hovoria to samotní Arabi. Pri ich príchode do Španielska, gótskeho Španielska boli moslimskí dobyvatelia roku 711 prekvapení veľkosťou a nádherou jeho miest. Ich letopisci si spomínajú na vtedajší vzhľad Sevilly, Kordoby, Meridy a Toleda; "štyroch hlavných miest Španielska, založených", hovoria nám naivne "Oktebanom (Oktaviánom) cisárom" Predovšetkým Sevilla ich ohromila svojim bohatstvom a nádherou v mnohých smeroch. "Bola", píše Ibn Adhari,
medzi všetkými hlavnými mestami Španielska je najdôležitejším, najdôležitejším, najlepšie postaveným a najbohatším na dávne monumenty. Pred ich dobytím Gótmi to bolo sídlo rímskeho vládcu. Gótski králi si vybrali za svoje sídlo Toledo, ale Sevilla zostala sídlom rímskych adeptov posvätnej aj svetskej vedy a tu žila aj šľachta toho istého pôvodu. (Citované od Lewisa Bertranda a Sira Charlesa Petrieho, História Španielska (2 vyd. London, 1945) p. 7)
Nie veľa známok úpadku! Ďalší arabský pisateľ, Merida, zmieňuje veľký most v Seville ako aj "nádherné paláce a kostoly"(Bertrand and Petrie, pp.17-18) a mali by sme poznamenať, že archeológia potvrdzuje tento obraz. Viaceré nádherné vizigótske paláce aj kostoly stále stoja a objav v blízkosti Toleda v roku 1857 priniesol súpravu bohato zdobených vizigótskych votívnych korún, vykladaných drahými kameňmi potvrdzuje popisy arabských dobyvateľov najživším možným spôsobom. (Pozri Richard Fletcher, Moorish Spain (London, 1992) str. 18)
Dokumentárne a archeologické dôkazy z týchto teritórií bývalého rímskeho impéria preukázali, bez najmenšieho tieňa pochybností, že barbarskí vládcovia, ktorí obsadili Západné impérium počas piateho storočia boli ďaleko od zničenia rímskej kultúry a civilizácie, sami sa rýchlo romanizovali a predsedali skutočnej renesancii klasickej civilizácie. Umenia a vedy pod nimi prekvitali a ich obrovské bohatstvo im umožňovalo stavať nádherne zdobené rezidencie a kostoly. Okolo roku 500 AD boli virtuálne odstránené všetky škody, ktoré sa napáchali počas invázií a mestá prekvitali, podobne ako pod cisárskou správou. Samozrejme, "barbarskí" králi Talianska, od samotného počiatku aktívne napodobňovali dvor v Konštantínopole a všetci sa videli nielen ako spojenci, ale aj ako funkcionári a dôstojníci cisárstva. Zlaté mince, ktoré razili, niesli obraz byzantského cisára a bývali v palácových vilách, postavených bývalými rímskymi prokurátormi a kniežatami. Niektoré z nich boli rozšírené a všetky boli pravidelne renovované. Ale aby sme povedali všetko, je pravda, že na konci siedmeho storočia, alebo najneskoršie začiatkom ôsmeho táto prekvitajúca klasická civilizácia náhle skončila a objavil sa stredoveký svet s takou podobou, ako ho poznáme - mestá upadali a boli niekedy opustené, obchod sa vytrácal, život sa stal viac vidieckym, umenia upadali, prevládala nevzdelanosť a objavoval sa feudálny systém, ktorý fragmentoval Západnú Európu na kráľovstvá. V rokoch, ktoré nasledovali, sa cirkev stala jediným útočiskom učenosti a správy, pričom výmenný obchod väčšinou nahradil predtým používaný peňažný systém. Pokiaľ sa razili mince, razili sa skôr zo striebra než zo zlata, ktoré sa používalo až do začiatku siedmeho storočia. Stredovek začal.
Kto alebo čo spôsobilo túto situáciu?
Už v roku 1920 belgický medievalista Henri Pirenne našiel príslovečnú dymiacu zbraň. Ale nebola v rukách Gótov či Vandalov, alebo kresťanskej cirkvi, bola v rukách tých, ktorým sa tak módne pripisovala zásluha za záchranu západnej civilizácie: Arabov. Dôkazy, ktoré dôkladne zozbieral Pirenne vo svojom posmrtne publikovanom diele Mohamed a Karol Veľký (1938) boli nezvratné. Od polovice siedmeho storočia bolo Stredozemie zablokované Arabmi. Obchod s veľkými centrami populácie a kultúry v Levante, obchod, ktorý bol základom prosperity západnej Európy, bol ukončený. Tok luxusných tovarov, o ktorom našiel Pirenne záznamy vedené španielskymi Vizigótmi a merovejovskými Galmi sa náhle prerušil, keďže moria zaplavili arabskí piráti. Tok zlata na Západ vyschol. Zlaté mince zmizli a veľké mestá Talianska, Galie a Španielska, zvlášť prístavy, ktorých základom bol obchod so Stredozemím, sa stali mestami duchov. Čo je však najhoršie z hľadiska kultúry a učenia, import papyrusu z Egypta sa zastavil. Tento materiál, ktorý sa dodával do západnej Európy v obrovských množstvách od dôb Rímskej republiky bol absolútne nevyhnutný pre tisíce účelov vo vzdelanej a obchodnej civilizácii a jeho náhle prerušenie malo okamžitý katastrofický efekt na úrovni vzdelanosti. Tá poklesla, dá sa povedať cez noc na úrovne možno ekvivalentné na tie v predrímskych dobách.
Pirenne zdôrazňuje, že objavenie sa islamu efektívne izolovalo Európu, intelektuálne aj ekonomicky. A s ekonomickou paralýzou sa objavila vojna: moslimské výpravy spustili lavínu násilia proti Európe. Ako priamy dôsledok arabského postupu v siedmom a ôsmom storočí, Kresťanstvo - oblasť, kde bolo kresťanstvo dominantným náboženstvom sa zmenšilo takmer do zničenia. Táto katastrofická strata územia - všetko od severnej Sýrie až po Pyreneje sa odohralo v priebehu dvoch alebo troch generácií. V Západnej Európe zostalo iba jadro kresťanského teritória, rozkladajúce sa vo Francúzsku, Severnej Germánii, Hornom Dunaji a Taliansku (ako aj v Írsku a časti Británie) a tieto regióny samotné cítili hrozbu bezprostredného zničenia: Pretože preživšie kresťanské oblasti boli obliehané a pod neustálymi útokmi zo severu aj východu, ako aj z juhu. Tak ako Arabi vyslali armádu lúpiť, ničiť a okupovať, podporovali a istými smermi aj riadili, ďalšie útoky na kľúčové oblasti Európy z iných smerov. Takže dokonca aj vikingské nájazdy, ktoré zničili obrovské oblasti Britských ostrovov, Francie a severnej Germánie boli podnietené moslimským dopytom po otrokoch. To posledné nie je fakt, ktorý by bol zatiaľ široko známy, avšak dobre akceptované profesionálnymi historikmi: Vikingovia boli predovšetkým pirátskymi obchodníkmi s otrokmi a ich slávne výpravy cez moria na západ po veľkých riekach Ruska na východ boli podnietené predovšetkým a na prvom mieste moslimským dopytom po konkubínach a eunuchoch so svetlou pleťou. Bez islamu by takmer určite neboli žiadni vikingovia. A tak sa stalo, že táto obchodná aliancia medzi barbarmi zo Severu a moslimami zo Španielska a severnej Afriky takmer priviedla kresťanskú Európu na hranu zničenia.
A ako keby toto všetko nebolo dosť, pokus o kontrolu suchozemských komunikácií moslimami a vikingami otvoril Európu ďalším predátorom, predovšetkým zo stepí strednej Ázie, a zvlášť Maďari, alebo Ungari sa ukázali reálnou hrozbou pre existenciu kresťanskej Germánie.
Pirennov výskum bol prvotriedny a nikdy nebol účinne vyvrátený jeho kritkmi. Napriek tomu boli jeho objavy ignorované. Každým rokom sa publikujú populárne a akademické diela o histórii Stredozemia a o interakcii islamu s kresťanstvom - zvlášť v anglicky hovoriacom svete - bez zmieňovania Pirennovho mena, a už vôbec bez toho, aby hovorili o jeho objavoch. Toto bol prípad, napríklad Histórie Stredozemia Johna Juliusa Norwicha, publikovanej v roku 2006. Toto isté platí pre najnovšie diela Bernarda Lewisa, veľkej osobnosti v blízkovýchodných štúdiách na Princetone, ktorého kniha z roku 2008, God’s Crucible: Islam and the Making of Europe, 570 – 1215, nielenže ignoruje Pirenna a jeho myšlienky, ale dochádza k záverom podobným, aké sa učili pred vydaním Mohameda a Karola Veľkého. Takže napríklad, vo vyššie uvedenom diele Lewis dáva do kontrastu kultúrnu sofistikovanosť islamských dobyvateľov Španielska s tým, čo popisuje ako takmer neolitickú kultúru a ekonomiku Vizigótov a Frankov, s ktorou sa tam stretli. Pre Lewisa "Vek temnoty" stále spôsobili germánske invázie piateho storočia a arabská blokáda Stredozemia v siedmom a ôsmom storočí nemala na Európu žiadny vplyv. Pre neho boli Arabi stále, očividne záchrancovia Európy od barbarstva.
Ako to vysvetliť? Bezpochyby svoju úlohu zohrala politická korektnosť. Duch doby diktoval, že neeurópske civilizácie (ako napríklad islamská) nesmú byť kritizované, dokonca ani kriticky skúmať. Takýto prístup, ktorý očividne kladie ideológiu nad dôkazy je nanajvýš znepokojivý a je proti nemu treba bojovať pri každej príležitosti.
Napriek tomu je tu aj iný faktor: Pirenne, spolu s takmer všetkými historikmi svojho veku predpokladal, že Byzancia, ktorá nebola dobytá barbarmi, nikdy nezažila Temné obdobie alebo stredoveké obdobie. Tento náhľad bol určite čiastočne podporovaný byzantskou propagandou, ktorá vždy inzerovala Cisárstvo ako druhý Rím a dedič Ríma. Už tak nedávno ako v roku 1953, napríklad Sidney Painter mohol napísať, že "od roku 716 až 1057 mala Byzancia pred sebou viac než tri storočia slávy. Byzantské impérium bolo najbohatším štátom Európy, najväčšou vojenskou veľmocou a ďaleko najkultivovanejšie. Počas týchto troch storočí, kým bola západná Európa krajinou čiastočne skrotených barbarov, Byzantské impérium bolo vysoko civilizovaným štátom, kde šťastné zlúčenie kresťanstva a helenizmu vyprodukovalo fascinujúcu kultúru." (A History of the Middle Ages, 284-1500). Do dnešného dňa nám populárna literatúra hovorí, že ako po dobytí Konštantínopolu Turkami v roku 1453 grécki filozofi a učenci, ktorí utiekli na Západ pomohli "rozbehnúť" renesanciu v Taliansku. Ak však Byzantskú civilizáciu nezničili Arabi, prečo by mal niekto veriť, že zničili klasickú civilizáciu Západu? Týmto bodom sa Pirenne nezaoberal: Možno si nebol vedomý jeho dôležitosti. Napriek tomu rozvoj v byzantskej archeológii po druhej svetovej vojne náhle dramaticky podporil Pirenna: Pretože sa dokázalo, na veľké prekvapenie všetkých, že od polovice siedmeho storočia Východná Európa trpela svojím vlastným Temným vekom: Byzancia zažívala tri storočia, počas ktorých, v úplnom kontraste s mienkou, vyjadrenou vyššie, boli takmer všetky jej mestá opustené, zaľudnenosť sa scvrkla a vysoká kultúra sa stratila. Deštrukcia bola taká veľká, že dokonca zmizli aj bronzové mince, každodenné mazivo obchodného života. A keď sa archeológia znovu objavila, v polovici desiateho storočia, civilizácia, ktorú objavila bola radikálne zmenená: Stará Byzancia neskorej antiky je preč, a nachádzame zúbožený polovzdelaný zvyšok, stredoveká Byzancia sa prekvapivo podobá stredovekej Francii, Germánii či Taliansku. Tak isto tu nachádzame výmenný alebo čiastočne výmenný obchod, úpadok populácie a vzdelanosti ako aj netolerantný a teokratický štát. A zlomový bod v Byzancii, presne tak ako na Západe je prvá polovica siedmeho storočia, čo presne zodpovedá bodu, kedy sa na scéne objavili Arabi a Islam.
Dôkazy z Východe, ktoré sa bohužiaľ ešte nestali "všeobecne známymi" dokonca aj v akademickom svete jednoznačne podporujú Pirenna. Diskusia sa v zásade skončila - hoci znalosť faktov ešte neprenikla na fakulty histórie našich univerzít. Klasická civilizácia, presne tak ako povedal Pirenne pred toľkými rokmi sa neskončila v piatom storočí, skončila sa v siedmom a zničili ju Arabi.
 V mojej ďalšej knihe, Svätí bojovníci: Islam a úpadok klasickej civilizácie (Felibri, August, 2009) znovu opakujem Pirennove argumenty a dokazujem, že v mnohých oblastiach nešiel dostatočne ďaleko. Pretože vplyv islamu na Európu nebol zďaleka iba ekonomický. Zatiaľ čo doktrína islamu o večnej vojne proti neveriacim premenila Stredozemie na násilné pohraničie a zbedačila Európu, islam začal vtláčať svoje myslenie Západu. Až do uzavretia Stredomoria bol prevládajúci kultúrny vplyv na Európu od východu: z Byzancie a starobylých helenistických centier na Blízkom východe, zvlášť v Egypte a Sýrii. S uzavretím Stredomoria bol Západ izolovaný a ťažisko sa presunulo na sever, do severnej Galie, Germánie a Británie. Ale tým sa vplyv východu neskončil. Bola tu kontinuita. Ale teraz Východ znamená islam. A v storočiach po prvých arabských výbojoch sa stal vplyv islamu skutočne hlbokým: Bol to jeho vplyv, ktorý definitíne ukončil klasickú civilizáciu a zrodil teokraciu, ktorú dnes nazývame "stredoveká Európa".
Prvou a najočividnejšou myšlienkou islamu, ktorú prijali Európania bola idea svätej vojny. Pred siedmym storočím bolo kresťanstvo vo väčšine prípadov v súlade so svojimi pacifistickými koreňmi. Dokonca aj potom, keď sa stalo oficiálnym náboženstvom Impéria, kresťania sa snažili armáde ako miestu kariéry a braniu ľudského života, dokonca aj vo vojne, vyhýbať. Slovami Gibbona - ktorý nebol žiadnym priateľom kresťanstva - v piatom storočí: "Kňažstvo úspešne kázalo doktríny trpezlivosti a ustrašenosti, aktívne cnosti spoločnosti neboli podporované a posledné zostatky vojenského ducha (Ríma) boli pochované v kláštoroch, veľké čiastky verejných a súkromných statkov boli vydávané na zvláštne potreby charity a zbožnosti a plat vojaka sa rozplynul v neužitočnej mnohosti oboch pohlaví, ktoré si mohli pripočítať iba zásluhy zdržanlivosti a dobročinnosti." (Úpadok a pád, kapitola 38). Toto môže čiastočne vysvetliť, prečo do armády vo veľkých počtoch rukovali barbari, počnúc štvrtým storočím. V skutočnosti, koncom štvrtého a počas piateho storočia sa slová "barbar" a "vojak" sa stali takmer synonymami.
Gótski a vandalskí králi, ktorí nahradili na Západe rímskych cisárov neboli, presne povedané, pacifisti. Hoci ochotne prijali kresťanstvo, nová viera si hľadala miesto povedľa starých bojových kultov Wotana a Thora. Napriek tomu koncom šiesteho storočia sa dokonca aj bojová nátura teutónskych vládcov začala strácať. Gibbon poznamenáva, že pod kúzlom kresťanstva Góti a Vandali skoro stratili svoje vojenské tradície, dokonca do tej miery, že germánske populácie severnej Afriky a Španielska boli dokonale neschopné odporovať postupu islamu v týchto regiónoch.
Aký je kontrast tohto kresťanstva, keď ho porovnáme so svalnatou a militantnou vierou stredoveku, vierou križiakov, inkvizítorov a konkvistadorov.
Toto nové kresťanstvo bolo priamym dôsledkom zrážky s islamom, pretože sa neobjavilo skôr, než po objavení sa islamu. V istom ohľade, zmena prišla jednoducho preto, lebo musela: Obklopení agresormi, ktorí ich chceli zničiť, agresormi, s ktorými nebolo možné uzavrieť mier, kresťania sa museli chopiť zbraní. Toto bola pravda medzi kresťanmi na severe, ohrozovanými Vikingami a Maďarmi, tak isto na juhu, kde kresťanov ohrozovali moslimovia. Ale zmena bola vyžiadaná ideológiou ako aj prostou nutnosťou. Európania boli hlboko ovplyvnení moslimskými ideami - myšlienkami o vojne, interpretácia Písiem, herézie, Židov a podobne. Toto bol čisto "stredoveký" náhľad, stal sa epitómom toho, čo sa myslelo slovom "stredoveký."
Historikom je známy vplyv islamskej filozofie na Západ v tom čase a citujú, so všeobecným súhlasom štúdie Európanov o perzskom moslimovi Avicennovi a španielskom moslimovi Averroesovi. Ale nie všetko čo prišlo od islamu bolo také prospešné. Je všeobecne známe, že napríklad byzantská doktrína ikonoklazmu, ničenia svätých náboženských obrazov bola priamo pripisovaná vplyvu islamu. Ale mnohé islamské myšlienky, niektoré z nich priame protiklady tých, ktoré sa nachádzajú v ranom kresťanstve, teraz začínajú rezonovať v myslení Európanov takmer na každej úrovni. Ako by to mohlo byť inak, keď zbedačení kresťania s úžasom pozorovali bohatstvo, luxus a zjemnelosť moslimských miest v Španielsku, Sicílii a blízkom Východe? Pretože toto bohatstvo a luxus im bol upretý práve tými moslimskými emírmi a kalifmi, ktorých nadbytok tak obdivovali, bolo mimo pochyby. Európania mohli byť iba ovplyvnení. A ovplyvnení boli. Od moslimov sa naučili konceptu "Svätej vojny", od nich sa naučili, že Židia sú prekliatou rasou a nepriatelia Boha. Dôsledky týchto islamských názorov na Židov boli práve tak dlhotrvajúce ako tragické.
Islamský fatalizmus, založený na presvedčení, že Alah nemôže byť viazaný žiadnym zákonom typu prírodných alebo vedeckých zákonitostí bol smrteľný pre racionalizmus Grécka a Ríma, ktorý začal umierať. Paralelne s týmto vývojom, sa objavila, najprv v islamskom Španielsku a potom v celej Európe, posadnutosť čarodejníctvom a kúzlami, ktorá sa stala jednou z charakteristík stredoveku. Od islamu sa Európania naučili podstate fanatizmu. Islamský zákon ukladá smrť ako jediný vhodný trest za herézu alebo apostázu. Predtým takáto myšlienka medzi kresťanmi neexistovala. Je pravda, že medzi kresťanmi boli vždy zúrivé doktrinálne a teologické spory, ktoré boli občas aj násilné. Ale takéto násilie, pokiaľ k nemu došlo, bolo hlavne verbálne a málokedy zahŕňalo fyzický útok. Na konci jedenásteho storočia kresťanská Európa pod vplyvom islamu v Európe aj na Blízkom východe začala myslieť celkom iným spôsobom a do sto rokov pápeži definovali a publikovali svoju novú doktrínu najvyššieho trestu za disent. Mučenie, ktoré bolo v islamských krajinách úplne normálne sa po prvý raz súdne použilo v Európe.
John J. O’Neill’s new book, Holy Warriors: Islam and the Demise of Classical Civilization, vyjde v auguste 2009 vo vydavateľstve Felibri
http://www.faithfreedom.org/2009/07/09/did-islam-destroy-classical-civilization/
2155 čtenářů | 32 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(ahmed, 11.7.2009 9:06:42)
Odpovědět
Kdo má oči,vidí,jak primitivně si počínají Arabové dnes. Patří mezi nejzaostalejší analfabety.Bez islámu by po nich ani pes neštěkl.
Děkujme Bohu, že jim dal ropu, jinak by pohltili Evropu už dávno, z hladu.Nejsou schopni se sami uživit a jejich Alláh jim neporadí...
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(theofil.., 11.7.2009 12:57:01)
Odpovědět
Zajímavé je, že Vikingové měli podobné nebe-posmrtný život jako muslimové: žrádlo a sex v hojnosti pro bojovníky-džihádisty.

Dnes jsou Vikingové oficiálně přihlouplí socialisti nadšení přílivem primitivů. Nesouhlas je v médiích nedávnou výjimkou - třeba v Norsku, ve Švédsku dosud tabu. Výjimkou jsou Dánové - ti dodnes bazírují na svobodě slova.

Vikingové se stali katolíky, později byli převálcováni Lutherem, který se promítal do Skandinávie skrze bohatá hanzovní města. Obchodní džihád dosáhl svého.

Moderní Skandinávie je mixem těchto vlivů.
Zajímavé by bylo vyvodit souvislost mezi Lutherem a socialismem. Luther rovněž ladil později záhadně se vstupem Němců do NSDAP.
Luther připravil terén, efekt se dostavil o staletí později. A NSDAP pak projevovala nepokrytě sympatie islámu. Taky svoboda slova... Antisemita Luther je tedy dodnes stejná záhada jako Kalvín.

Evropa je ostrovem od vzniku islámu. Stará Byzanc reflektovala buddhismus - hésychismus, askezi. Vojenství to asi moc nepomohlo: Vztahy s Ethiopií skrze islám zcela zanikly. Koptský Egypt jako by ani nebyl sousedem či samotnou bývalou Byzancí.

Evropští islamologové cosi blekotají o přitažlivosti islámu pro své rovnostářství. Naposledy Peter Scholl-Latour (trochu se při tom v rádiu zakoktal, má to jako předseda německo-arabské společnosti asi opravdu hodně těžké). Čerství konvertiti nebyli nic extra. A arabizace byla stejným klíčem ke kariéře jako studia v Moskvě.
Genetická arabizace/rusifikace hrála v Moskvě menší roli než v zemích Maghribu. Mají to na tom Západě dokonale popletené. Jelikož komunismus v současnosti není hrozbou, nelze ho ani moc vychvalovat.

Ten islám by jim nakonec mohl dosti zjednodušit život. Je vitálnější než současný komunismus a s každým výbuchem, únosem či popravou mediálně zajímavější a přitažlivější.

Bernard Lewis je stejná stará struktura jako Scholl-Latour. Oni se dědci setkávali se spoustou islámských papalášů a na tom se dodnes staví kariéry v médiích, stranických sekretariátech a knihkupectvích. Blbá a nevhodná témata při tom musela trpět jistou nesvobodou slova, neb by mohlo dojít k omezení návštěv u oněch papalášů, k určitému skřípání v celém mechanismu osobního úspěchu a neuhrazení celkových cestovních nákladů a diet.

Rovněž by mohlo záhy dojít k neporozumění mezi civilizacemi. To by byl průser! Nedalo by se pak vůbec svobodně lhát.
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(Juda, 11.7.2009 15:01:45)
Odpovědět
Jakkoli nemáme rádi islám, zachovejme zdravý rozum. Klasická civilizace byla zničená dlouho před vznikem islámu. Byzantská říše pronásledovala Židy a trestala odpadnutí od pravoslaví před vznikem islámu, mučení se u evropských soudů používalo odjakživa. Autor není historik, ale revizionista, který chce přepsat dějiny, jak se mu hodí.
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(honza, 11.7.2009 18:41:21)
Odpovědět
Tak se mi zdá že přání bylo otcem myšlenky
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(theofil.., 11.7.2009 19:05:07)
Odpovědět
Např. židi v preferovali Peršany před Byzantinci. Občas se jim to vymstilo, když peršani ztratili na čas v "palestině" vliv.

Byzantinští vzdělanci psali kathareusou, která dbala natolik na helénskou dikci, že se snažili vždy uchovat i původní místní jména, jak je znali z Homéra. Platón a spol. byli běžnou každodenní rozcvičkou křesťanského spisovatele. Takže bych to spíš přeformuloval, že renezance v řeckojazykovém podání nikdy nezačala a skončila odbouráním kathareusy na konci minulého století. Jistě lze najít nějaké milníky a nuance. Ale až dnes plně vládne dimotiki - "řeč lidu". Ti, co měli kathareusu ve škole, ještě žijí...takže tu epochu můžeme chytit za ještě živý ocas.
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(Es, 11.7.2009 19:37:43)
Odpovědět
Juda, kedyže to bola zničená tá klasická civilizácia?
okrem toho prvý krát počujem, že bolo možné mučiť rímskeho občana (toto je základom rímskeho práva) a šľachtica, prípadne duchovného na civilnom súde.
to len tak na okraj.
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(Juda, 11.7.2009 19:58:56)
Odpovědět
Es: Její úpadek byl pozvolný. Od mincí se přešlo k výměnnému obchodu. Gramotnost obyvatel se snížila, snížil se i počet obyvatel, vzniklo nevolnictví. To vše ve čtvrtém a pátém století.
"okrem toho prvý krát počujem, že bolo možné mučiť rímskeho občana" Tak to jsem rád, že jsem Vás poučil :-) Římského občana bylo možné u soudu mučit od počátku třetího století, pokud patřil do skupiny humiliores. Ale já jsem nepsal nic o římských občanech, ale o mučení u evropských soudů a to existovalo odjakživa, ač se vztahovalo jen na některé skupiny obyvatel (např. otroky).
ISLAM ZNICIL KLASICKÚ CIVILIZÁCIU
(alien07, 11.7.2009 20:08:50)
Odpovědět
Ze Zidia preferovali Perzanov pred Byzantincami to sa necudujem. Ale vcelku to bolo dost jedno. Islam pokoril Perziu a znicil Byzanciu. Dnes su na rade Zidia a potom my.
Dalej iba poznamky. Vcelku ma pobavila predstava nasledovnikov Mohameda ako nositelov antickej kultury a vzdelanosti. Pravdepodobne preto dnes vacsina zaburkovanych prichodiacich (do Europy) hovori a cita bud v starej grectine kopstine alebo latincine...
Celkom suhlasim ze najazdnikov z Europy sa podarilo vytlacit az potom ked sme sa od nich co to priucili (legendarny grof Dracula a menej legendarne jazdecke oddiely ktore devastovali uzemia dobyte moslimami - ziadne rytierske suboje sa nekonali a legenda o trencanskej studni lasky - kde moslim spravne odhadol ze skor prebije 100m skaly ako obmakci srdce trencianskeho pana). A toto je odkaz aj pre dnesnych pseudohumanistov ktori len preto aby nebol mozno muceny - prepustia vraha a teroristu a daju mu sancu zabit dalsich bezbrannych ludi. Co sa bohuzial stava (pripad zo Slovenska).
ISLAM ZNIČIL KLASICKÚ CIVILIZÁCIU
(alien07, 12.7.2009 10:24:16)
Odpovědět
Definitivny zanik Antiky by som kladol predsa len za rok 500. Germanske kmene ktore ovladli zvysky Rimskej rise boli natolko porimsteny ze zachovali povodny spravny system a Rim prosperoval pod nimi lepsie ako pod vladou poslednych cisarov.
Konecny ortiel nad Antikou vyriekli ti ktori nepoznaju maliarske a socharske umenie a pre ktorych z pisomnictva staci jedina kniha - koran (vyrok muslimskeho vladcu Alexandrie pred definitivnym koncom kniznice). Co nebolo hlboko pod zemou alebo nezostalo v Grecku ci Italii to z dedicstva Antiky zmizlo. Byzancia Mezopotamia Perzia Egypt rimska severna Afrika. Naopak podla mojej mienky keby nebolo europskych barbarov a ich fascinacie (obdiv je malo) z Rima tak dnes o Grecku a Rime ani nevieme a muezini hlaholia v Stokholme uz skoro tisic rokov.
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(alien07, 12.7.2009 10:54:21)
Odpovědět
V clanku je niekolko zaujimavych veci ku ktorym by som rad pocul komentar historika. A nie iba globalne je to na hviezdicku. Ale vytiahnut co je dobre. Tak napriklad:

Paralelne s týmto vývojom, sa objavila, najprv v islamskom Španielsku a potom v celej Európe, posadnutosť čarodejníctvom a kúzlami, ktorá sa stala jednou z charakteristík stredoveku. Od islamu sa Európania naučili podstate fanatizmu. Islamský zákon ukladá smrť ako jediný vhodný trest za herézu alebo apostázu.

V Novom Zakone sa Kristus jednoznacne postacil proti astrologii - viere v osud (viera v osud je jeden z hlavnych znakov islamu) - carodejnictvu.
Je tu toho viac ale asi nie je doba na podobne diskuzie. Aj ked si myslim ze tu sa kladli zaklady dnesnej Europy a tu by sa dalo najst mnoho cim Europa zmenila dedictsvo svojich rodicov - Antiky zidovskeho Judaizmu a zivotnej vitality pohanskych barbarov.
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(Es, 12.7.2009 13:49:33)
Odpovědět
Juda, dajte link.. na to vaše údajné mučenie rímskych občanov.
ja viem tak, že nie.
http://www.1911encyclopedia.org/Torture
Its place in the case of free citizens was taken by the reference to the oath of the party. During the republic torture appears to have been confined to slaves in all cases, but with the empire a free man became liable to it if accused of a crime, though in most cases not as a witness. On an accusation of treason every one, whatever his rank, was liable to torture, for in treason the condition of all was equa1.26 The same was the case of those accused of sorcery (magi), who were regarded as humani generis inimici. 27 A wife might be tortured (but only after her slaves had been put to the torture) if accused of poisoning her husband. In accusations of crimes other than treason or sorcery, certain persons were protected by the dignity of their position or their tender age. ´
O úpadku klasickej kultúry.. môj názor je taký, že pokiaľ by sa neobjavil islam, stredovek by nebol. nemal by dôvod. isto, istý pokles bol.. ale žiadna ríša nebola na vrchole po celý čas. kontinuita kultúry by zostala zachovaná... viď Čína.
Pokiaľ neboli zásadne narušené obchodné cesty, po storočí, prípadne dvoch by sa klasická kultúra znovu rozvinula, ale v trošku inom poňatí, keďže jej nositelia už neboli originál Rimania.
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(Juda, 12.7.2009 17:33:17)
Odpovědět
Es: Co jsem napsal, platí. Od počátku třetího století bylo povolené u soudu mučit občany ze skupiny humiliores.
O úpadku klasickej kultúry... Nic ve zlém, ale je zřejmé, že nemáte představu, jak vypadal starý Řím ve čtvrtém a pátém století. Na místo mincí vstoupil do života výměnný obchod, vyspělé technologie byly zapomenuty, literatura téměř neexistovala (například o Británii nejsou po odchodu Římanů r. 410 vůbec žádné zprávy), Alexandrijská knihovna byla vypálena, Platónova Akademie zrušena, Olympijské hry zrušeny, obyvatelé měst odešli na venkov, stali se z nich nevolníci, jediné povolené náboženství bylo křesťanství (pronásledování Židů), v roce 400 měl Řím milion obyvatel, v roce 450 měl jen 80 000 (8%), obchodní cesty nefungovaly, rozmohli se lupiči a piráti. Středověk začal.
alien: O smrti za apostazi se hovoří už ve Starém zákoně, byla to věc každého monoteistického náboženství, pouze tak se tehdy dalo předejít uctívání pohanských bohů.
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(Juda, 12.7.2009 17:36:51)
Odpovědět
Es: tady je ten link:
http://rim.me.cz/cisarove/septimius_severus/septimius_severus.php
Je to v části Reformy ve správní oblasti, vnitřní politika
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(alien07, 12.7.2009 21:51:55)
Odpovědět
Juda o treste smrti za odpadlictvo som nehovoril a ked spominam Krista tak sa jednoznacne jedna o Novy Zakon. Inac trest za urazku Bohov alebo Boha mali (v staroveku) asi vsetky nabozenstva. Mohol to byt aj trest absolutny - napr pri mocenskych bojoch v starom Egypte polyteisti- monoteisti Amon-Aton. U polyteistov a pohanov (uctievacov hmotnych Bohov) zvycajne nie je trest za uctievanie nejakeho-ineho Boha. Ale je trest za hanobenie uctievanych Bohov. A toto plati dodnes (obavam sa ze dodnes je to co sa v Starom Zakone nazyva pohanstvo velmi rozsirenym nabozenstvom. A plati to aj pre Europu). A za hanobenie pohanskych bozstiev su aj tresty :)

Ale vratme sa ku prvym krestanom. Tu trest za odpadlictvo a najma trest absolutny jednoducho nemohol byt. Krestania nemali ani moc trest vykonat. Neviem a vobec si nespominam ci v Novom Zakone je pouzity pojem odpadlictvo. V prvych starociach nasho letopoctu sa trestalo za to ze clovek bol krestanom (a trestali polyteisti) nie za to ze nim prestal byt.
Inak v tvrdeni clanku ze Europa (prechod od pohanstva ku krestanstvu) sa naucila absolutnym trestom za odpadlictvo od moslimov nema logicku chybu iba sa toto tvrdenie tazko overuje :)
Ked sa bojuje s niekym kto je uspesnejsi a ide Vam o krk - musite sa ucit od momentalne lepsieho. Ak chcete prezit. Europa sa v tom case ucila a islam odrazila. A za vsetko sa zvycajne plati... napriklad stredovekom.
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(Juda, 12.7.2009 22:14:48)
Odpovědět
alien: Trest smrti za odpadlictví stanovil už byzantský Corpus Juris Civilis za vlády Justiniána I., tedy před vznikem islámu.
http://en.wikipedia.org/wiki/Apostasy_in_Christianity
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(alien07, 12.7.2009 22:16:06)
Odpovědět
Tu je citat (odkaz od Juda) na temu mucenie "rimskych obcanov". Aspon ja textu rozumiem tak ze obcania s plnym rimskym obcianstvom nemohli byt podrobeni torture. Zmenil sa svet zmenil sa Rim zmenila sa skladba obyvatelstva. A tomu sa prisposobili aj pravne normy. No na vyhody bohatych a mocnych sa nesiahlo. Takze nieco sa predsa nezmenilo (dodnes).

Při stanovení různých právních norem týkajících se svobodného obyvatelstva rozlišovali právníci římské občany od osob nemajících plného římského občanství. Při vyměřování trestů byli rozlišováni honestiores - vznešení a humiliores - lidé nízkého původu. K první kategorii patřili senátoři, jezdci, vyšší důstojníci a decurioni [?]. Všichni ostatní patřili ke druhé kategorii. Lidé nízkého sociálního postavení mohli být potrestáni umučením, místo vyhnanství bylo pro ně stanoveno zotročení.
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(alien07, 12.7.2009 22:51:47)
Odpovědět
Juda - este raz. O odpadlictve som nezacal hovorit ja. Neviem preco ste ma do doho zatiahli.
- ked spominam prve storocia krestanstva urcite tam nepatri obdobie zaniku Zapadorimskej rise ked krestanstvo uz bolo statnym nabozenstvom.
Justinian I or Justinian the Great), AD 483 – 13 or 14 November 565, was the second member of the Justinian Dynasty (after his uncle, Justin I) and Eastern Roman Emperor from 527 until his death.
- ked hovorim ze Europa sa ucila od svojich dobyvatelov je to fakt. A co sa od nich mohla ucit necham na vas.
- a este nieco. Byzanska risa nebolo Vizigotske kralovstvo. Co sa prenieslo a preberalo neviem. Asi nic ani dekrety Justiniana. Preto bola Rimska Risa rozdelena.
Vizigoti krestanstvo a vpad islamu do Hispanie - casove temer zaroven. Takze scenar z clanku moze mat pravdu. Citat:
V Hispánii upevnili moc místních Vizigótů králové Eurich (466 - 485) a Alarich II. (485 - 507). Po pádu galské části vizigótského království se stát změnil na více méně národní svazek. Přežívaly zde mnohé římské osady i města (např. Hispalis, tedy dnešní Sevilla), stejně jako četné křesťanské komunity. Za jednoho z nástupců Alaricha, Leovigilda (568 - 586), se říše rozšířila o další části poloostrova a tento panovník dal jako první od dob Římanů razit své vlastní mince. Jeho nástupce Rekared pak zemi pokřesťanštil. To už byla labutí píseň říše Vizigótů, neboť roku 711 vpadli do země Arabové pod Tárikem a snadno ji dobyli.

Vsimnite si ze Vizigoti zacali pred vpadom mohamedanov razit svoje mince. Co nie je znak upadku. Ale zotavovania. Na viac im vsak nezostalo to najdolezitejsie. Cas.
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(Juda, 12.7.2009 23:14:39)
Odpovědět
Římští občané byli od konce druhého století rozděleni na humiliores a honestiores. Humiliores mohli být u soudu mučeni.
K těm Vizigótům: ano, poslední králové razili vlastní mince, ale to Arabové ve Španělsku taky. Ale to neznamená, že přežívala klasická civilizace, ta už byla dávno pryč.
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(alien07, 13.7.2009 0:15:36)
Odpovědět
Juda - tak este raz a naposledy
- Vizigoti razili mince uz pred prichodom Arabov
- co sa tyka Antiky a jej viac ako tiena v europskej kulture. Nie som ziadny teolog ale dochovane spisy napriklad Aristotela a Platona neboli pre krestanskych vzdelancov ziadna zakazana a neznama literatura. Skor naopak.
- latincina bola dlho uradnym jazykom stredovekych ale aj novovekych statov Europy. Vyucuje sa dodnes. A dokonca sa pouziva.
- posledny Rimsky cisar abdikoval v roku 1918 nasho letopoctu
- popredne slachticke rody v Europe sa snazili odvodzovat svoj povod od rimskej slachty. Oblubeny bol rod Caesara. Mozno je toto na prvy pohlad smiesne. No v kazdom pripade to svedci prinajmensom o ucte voci tomuto obdobiu
-nehovorim o rimskom prave. Kedy zmizlo rimske pravo z Europy aspon na sekundu?
-a kde su dnes Rimania? Su tu a v nas. Od Dalmacie az po Hispaniu. Od Carihradu ku Londynu. Antika nikdy nezmizla z Europy. Mnohe sa stratilo mnohe bolo zabudnute mnohe znicene. Ale ludia Antiky tu zostali. A objavili aj to co Antika nepoznala.

(prepacte urcite zjednodusenia, nemam rad dlhe prispevky (najma moje) a chce sa spat) Dobru...
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(Juda, 13.7.2009 16:32:54)
Odpovědět
alien:
- Vizigóti ke konci razili mince a Arabové také. Ale ani u jedněch nelze mluvit o klasické civilizaci
- To pro Arabské také ne (většina Aristotela se dochovala jen u nich), ale že se četl Platón a Aristoteles, neznamená, že přežívala klasická kultura
- Latina ve středověku nebyla úředním jazykem, ale jazykem vzdělanců
- Tím chceš říct, že klasická civilizace zanikla roku 1918? Ne každý, kdo měl císaře patřil do klasické civilizace
- O úctě k období ano, ale ne o jeho přetrvání
- Velká část ho zanikla, ale zejména v Italských městech v různých podobách přežívalo
- To samé lze říct o severní Africe a Blízkém východě. Také tam Římané zanechali trochu svých genů a trochu kultury. Určitě více než v tom Londýně a Británii, kde se po jejich odchodu civilizace úplně zhroutila.
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(theofil.., 13.7.2009 19:23:17)
Odpovědět
Krásná debata. Proto dnes Vizigóti volí levici, protože situaci tehdy mentálně nezvládli. Vysokou kulturu skutečně obdivovali, ale netušili, jak se k ní mají postavit. Jestli čelem nebo spíš bokem.

Mysleli si totiž, že jim vysoká kultura zajistí snadnou obživu. Začali se koupat a čistit si zuby. Ve vaně jim ovšem začla náhle klesat životní úroveň a mnoho dobrých zubařů zemřelo hlady.
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(alien07, 14.7.2009 8:34:23)
Odpovědět
Theofil - ono to skor nezvladli Rimania. A v poslednej dobe mam dojem ze sme tych genov zdeli az privela. Alebo tie nespravne :)
Civilizacie
(alien07, 14.7.2009 21:29:08)
Odpovědět
Jude mam dojem ze nasa debata sa zacina podobat tomu co nazyvam klasicke internetove hasterenie. Tocime sa okolo nejakeho pojmu alebo vyrazu a pre kazdeho ma tento vyraz iny obsah. Definujte mi vyraz - koniec klasickej civilizacie a pravdepodobne skoncime ze skonstatujem ze mate pravdu.
-som rad ze vas trochu prekvapim. Ale latincina naozaj bola uradnym jazykom. Ze bola a je jazykom klasickych vzdelancov dodnes to je snad samozrejme.

Uhorsko bolo značne mnohonárodné (napr. v roku 1780 tvorilo 28% Maďarov, zvyšok rôzne iné národnosti). Ako úradný jazyk sa od počiatku používala latinčina, v rokoch 1784 - 1790 a 1848 - 1867 nemčina a len v rokoch 1836/1844-1848 a približne 1868-1918 maďarčina.

A vsimnite koniec latinciny ako uradneho jazyka nie je v stredoveku ale hlboko v novoveku. To ze sa spisy Aristotela a Platona zachovali viac u mohamedanov je dost logicke. Centrom pozdnej helenskej kultury nebolo europske Grecko. Ale Mala Azia. Tak citat -
V teórii poznania Aristoteles kládol dôraz na zmyslové poznanie. Cieľom poznania sú pojmy, ktorým v realite zodpovedajú tvary. Poznanie tvarov nie je možné bez pozorovania mnohých jednotlivých vecí.
Jeho filozofické myslenie vyvolalo v Európe takmer až rozruch, keď jeho diela prenikli v 13. storočí na rané európske univerzity, najmä na Parížsku a Oxfordskú univerzitu. Podľa Aristotelových pravidiel vedeckého uvažovania sa začali riadiť i veľkí kresťanskí myslitelia. Napr. jeho ideu prvého nehybného hýbateľa rozpracoval sv. Tomáš Akvinský.

Povsimnite si ako a kde sa znovuobjavuje Aristoteles a jeho dielo. A sv. Augustin je naozaj krestan katolik a svaty a dost uznavany krestansky filozof. A naozaj Aristoteles mal domov v Malej Azii (terajsie Turecko) a tam sa ozenil i pracoval. Turci aspon v starych casoch neboli ziadni vasnivi obrazoborci sochobijci ci predvoj dnesneho Talibanu. Takze spisy kludne mohli prezit i tam kde bolo kedysi davno jedno z centier klasickej vzdelanosti.
Dnes je Aristoteles velicinou u europskych barbarov a dedici klasickej Malej Azie citaju Mein Kampf a trochu koran. Samozrejme ak vedia citat :)
Jude prepacte mi preklep so svatymi. Mal som tvrdy den a som unaveny. Vdaka.
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(Juda, 17.7.2009 0:13:12)
Odpovědět
Dobře, o latině v Uhersku jsem nevěděl, děkuji, že jste mě informoval.
Aristoteles ovlivňoval učence všude, kde byl znám. I středověká perská a arabská filozofie se jím inspirovala snad od svého počátku. Je škoda, že v Evropě byl tak dlouho téměř zapomenut. Podobné to bohužel bylo i s mnoha jinými významnými díly a to nemluvím o těch, která jsou navždy ztracena...
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(Juda, 17.7.2009 0:14:33)
Odpovědět
Alien: za překlepy se omlouvat nemusíte, to se stává každému :)
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(derek, 17.7.2009 7:40:13)
Odpovědět
zkuste stát nohama na zemi. Autor článku mi přijde pomalu jako Daniken. Ten by vám vysvětlil, že za jakoukoli civilizaci ve Španělsku můžou návštěvníci z vesmíru a za její rozklad a nástup středověku taktéž. Zkuste občas používat zdravý rozum.
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(alien07, 17.7.2009 8:13:19)
Odpovědět
Derek v diskuzii nebol pouzity jediny citat z clanku. Ani Jude ani ja. A vlastne o clanku sa vobec nediskutovalo. Aspon z mojej strany nie.
Ale skuste si cireho pudu sebazachovy dat historicky spolu civilizacie a rise ktore islam znicil a na druhu stranu ktore spolocenstva mu odolali. Potom velmi tazka cesta hladania odpovede a preco sa to stalo. A potom to najtazsie. Co z toho vyplyva pre nas a pre dnesne casy.
Neviem ci aj tento web by nieco podobne uniesol. Ani pravdaoislamu tuto hranicu nedokazala prekrocit. Aspon zatial nie i ked niektore clanky (najma od byvalych moslimov a neeuropanov) su otvorenou branou ku porazke islamu. Osobne dufam ze Europa bude mat stastie a islam pochovaju este pred jej nielen kulturnym znicenim samotni moslimovia. Na viac podla mna sucasna Europa nema (a nebude mat mnimalne 50 rokov).
To je asi vsetko.
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(derek, 17.7.2009 10:29:56)
Odpovědět
Aliene07, vyjadřuji svůj názor na článek a na to, že vůbec někdo ztrácel čas překladem takového žvástu.
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(Juda, 17.7.2009 13:15:54)
Odpovědět
Alien: s tím, co říkáš bych mohl i souhlasit. Ale ne s autorem té knihy, ten nás krmí úplnými bludy :-)
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(Plk, 30.7.2009 1:21:23)
Odpovědět
Někoho jistě trápí, že autor sejme něco viny za temný středověk z té odporné církve a ještě odpornějších Germánů, ale svoji nevoli byste měli obracet proti renomovanému učenci z Belgie, jehož teze popularizuje a které opravdu nejsou nerozumné.
www.webster.edu/~corbetre/personal/reading/pirenne-mohammed.html
P.S. Ostatně, kde by pouštní loupežníci Arabové vzali najednou nějakou superiorní kulturu, ke které by běloši vzhlíželi s obdivem ?
Jedině loupeží velké části křesťanského světa.
Situace v gótskou válkou sužované Itálii nebyla v 6.století nejlepší, ale arabská invaze do Středomoří ve století příštím rozhodně světlo do temného středověku nepřinesla ...
Re: ZNIČIL ISLAM KLASICKÚ CIVILIZÁCIU?
(Richard, 3.8.2009 18:15:43)
Odpovědět
S väčšinou v článku sa dá súhlasiť, ale v niektorých bodoch nesúhlasím s tým ovplyvnením kresťanstva Islamom. Napríklad ten trest smrti.

V 10. a 11. storočí začali vznikať rôzne kresťanské herézy. Niektoré kresťanské spolky v Taliansku a Francúzsky boli vyslovene bojového charakteru a vznikali tisícové armády heretikov, ktoré vraždili iných kresťanov (také niečo sa v histórii stalo aj v Islame, hidusizme a dokonca aj v budhizme). Heréza začala byť teda považovaná za veľmi vážnu vec, ktorá môže skončiť smrťou tisícov nevinných. Preto vlastne vznikla inkvizícia a preto začal existovať trest smrti za herézu.