BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek blog.Eurabia e-mailem
BulletBloggeři
BulletVyhledávání

BulletPublikace
Vlastimil Podracký - Poslední člověk
BulletInformace o autorovi
Žádný chytrý z nebe nespadl, zato hlupáky jako kdyby nám shazovali.
BulletNapište autorovi

Chcete-li kontaktovat autora článku, musíte se
zaregistrovat.

BulletReklama
Podpořte nás
Talmud ideologií zbavený
Autor: joan.j joan.j | Publikováno: 30.12.2011 | Rubrika: Blog
Ilustrace

Současníkem, možná vrstevníkem rabiho Jochanana ben Zakaje byl rabi Chanina ben Dosa. Nešlo o protiklad tohoto proroka skromnosti, naděje a usmíření, jako spíše o jiný příklad obrazného naplnění židovského, potažmo lidského údělu v dobách truchlivých a nešťastných. O příklad doslova a do písmene muže z lidu, člověka tak chudého, který nemohl Bohu přinést ani tu nejnuznější obětinu, když se jako tisíce jiných zbožných poutníků poprvé vydal do Jeruzaléma a do Chrámu. Tak jako tradice nezachovala původ, či rodiště rabiho Chaniny, nezachovala nám ani místo a čas jeho úmrtí. Dá se tedy říci že do Talmudu nevstoupil ani jej neopustil, ale přebýval v něm.

Jde o první výrazný případ mistra Talmudu, který nejenže vzešel ze skrovných poměrů, ale na rozdíl od svých předchůdců se nemohl honosit ani starobylým rodokmenem od významných postav židovských dějin a židovské víry. Jde také o poměrně v Talmudu nezvyklý příklad muže obdařeného zvláštní a trvalou boží přízní, jehož život byl díky hluboké zbožnosti a příkladné skromnosti a pokory naplněn řadou nadpřirozených zásahů a kterému byla přisuzována veliká zázračná moc. Zničení Jeruzaléma a chrámu byla pro židovský národ daleko větší pohromou v nehmotném, než ve fyzickém slova smyslu, šlo o zdánlivé vykořenění a neodvratný zánik celého národa. Zbožní a učení součastníci této pohromy, k nimž na čelním místě musíme zařadit vedle rabiho Jochanana též rabiho Chaninu dali svými životy a skutky lidu naději a vůli ke kontinuálnímu pokračování ztracené velikosti a slávy Izraele a podnítili nový zdroj pramenů a síly národa, uchovávání paměti, které o dvě až tři století později vyústilo z řady jednotlivých písemných a ústních svědectví v samotný Talmud, o „lék proti zapomění“, tak jak jej známe dnes.

Když se Chanina vydal do Jeruzaléma, rozhodl se bohu přinést alespoň velký balvan u cesty, kde bude před chrámem sloužit dalším poutníkům k odpočinku. Kámen byl však příliš velký a těžký. Rabi tedy požádal první skupinu 5 poutníků a pomoc. Muži však chtěli plat za práci a Chaninovi nepomohli. Druhá skupina 5 poutníků Chaninu vyzvala, ať s nimi přiloží ruku k dílu – a sotvaže za kámen zabral, v té chvíli se ocitl sám s kamenem na nádvoří Chrámu.. Záhadní pomocníci zmizeli. Dlouho se tento příběh tradoval a přežil ve stejné podobě do dnešních dnů. Sebevroucněji se modlit k bohu o pomoc nestačí, je třeba nejen mluvit, postit se , kát, je třeba především sám se přičinit. Přičiň se a bůh ti pomůže. Kromě několika zmínek v Talmudu a v Midraši, ze kterých vyplývá že byl přítelem, možná i občasným žákem Jochananovým není známo kde Chanina v Jeruzalémě pobýval, kdy podnikal své cesty po Judsku a Galileji, která místa často navštěvoval či s kým se tam stýkal. Neměl řádnou školu jako ostatní mistři, neměl ani žáky v tradičním slova smyslu a dnešní terminologií bychom ho nejspíše označili jako toulavého kazatele či poustevníka. Nikoliv v rodinném smyslu slova, značné proslulosti nabyla jeho zbožná, laskavá a podnikavá manželka ke které chodili pro radu v nejrůznějších osobních i náboženských záležitostech prostí lidé z celého Jeruzaléma. Její jméno neznáme, stejně jako Chaninova syna a dcery, jejichž existence je pouze zmíněna. Jejich rodinný vztah k lidem nejlépe charakterizuje tento příběh o kozách : neznámý cizinec odjížděl na dalekou cestu a svěřil Chaninovi párek slepic. „Dobře se o ně starej a nejez jejich vejce„ ,kladl Chanina ženě na srdce, „nejsou naším majetkem“. Po čase se z vajec vylíhla kuřata, pak další a další, až bylo slepic příliš mnoho a tak se žena rozhodla slepice prodat a koupila párek koz. Dříve než byl stejným způsobem jistě skrovný Chaninův dvorek zaplněný kozami, cizinec se konečně vrátil z cest a přišel si pro svůj párek slepic. Chaninova žena mu vnutila stádo koz a odmítla jakoukoli odměnu. Kde byla ona údajná židovská vrozená chamtivost? Hodně podobný, přímo návazný je příběh o zlaté noze. Manželka, při všech jejích ctnostech si jednoho dne postěžovala na jejich hroznou chudobu. „Proč musíme trpět nouzí, musí to takto být věčně?“ Rabi odpověděl že spravedliví jsou na zemi chudí, aby v ráji byli odměněni bohatstvím. Žena však manžela vybídla, proč tedy boha nepožádá alespoň o zálohu. Rabi Chanina se podvolil a boží ruka jim v noci snesla na dvorek nohu od stolu z ryzího zlata. Žena byla spokojená až do příští noci, kdy byl rabimu seslán sen o nebeském paláci v ráji, kde nespočet spravedlivých sedí u zlatých stolů ve věčné hojnosti, jen sebe uviděl až docela vzadu u stolu, z nějž vše padá,neboť má jen tři nohy…..Žena se zastyděla a shodli se společně že zálohu je třeba bohu vrátit. A tak se také stejným nadpřirozeným zásahem stalo.

Nejde v Chaninově případě výhradně o Halachu – o Zákon. Ve stejné,nebo spíše větší míře jde o Agadu – o legendu. Legendu jak se dobře a zbožně chovat, jaký mít vztah k lidem a k životu. Zatímco Halacha se při výkladu Zákona často odvolává k některému věhlasnému mistru, u Agady není toto hledisko nijak důležité. Motivy v židovských legendách se často opakují v mírných obměnách a sdělují to či ono mravní a morální poselství. Místy až přehnané se zdá být trvalé zdůrazňování bídy a nouze rabiho Chanina a jeho rodiny. Není to snad nakonec pýcha nebo přímo zpupnost honosit se nedostatkem a považovat se za spravedlivé, kteří budou příkladně odměněni v ráji? Těžko, k pýše musí být osobní přičinění a tyto příběhy nepsal rabi Chanina, ani jeho žena či děti. Psali a vyprávěli je svědkové, pamětníci a účastníci jejich života a jejich činů.

Oproti životu rabiho Jochanana jsou příběhy o rabi Chaninovi prosty přímého vztahu k dramatickým a osudným okamžikům židovského národa za protiřímského povstání a následné děsivé zkázy Jeruzaléma, Chrámu, vraždění a zotročování tisíců až statisíců jeho spoluobčanů. Jde o nezájem? Nikoliv. V tomto pohledu je život rabiho Chaniny protipólem života a osudu Jochananova. Jochanan je jako věhlasný učenec a světec, člen Sanhedrimu v kontaktu se samotným Vespasiánem a zachraňuje nejlépe jak to umí silou své přirozené autority, silou svého výmluvného přesvědčování k milosrdenství samotnou existenci židovského národa jako svébytné entity s vlastním jazykem, náboženstvím a kulturou, zachraňuje a později v Javně rozvíjí jeho duchovní kořeny a zajišťuje jeho přetrvání jako celku. Chanina se celý život pohybuje mezi stejnými lidmi v jejichž středu se narodil a vyrostl, mezi těmi nejprostšími a nejchudšími, radí jim v běžných starostech a je účasten problémům každého člověka který žádá o radu. Nikdy nezasedá v Sanhedrimu, nesoudí tam ani jinde soudní pře, nikdy nemá žádný úřad či funkci, nikdy nemluví s Vespasiánem ani nejedná s židovským králem. Je prostý, žije prostě a mezi prostými. Není aktivním účastníkem dějinných událostí, neřídí a nespoluvytváří ani částečně osudy světa, spoluvytváří své vlastní osudy společenství neurozených a chudých, svojí občinu, svoje sousedy hluboko pod pyšnými hradbami Města a Chrámu, mimo paláce velmožů a boháčů. Přestože rovněž není známo kdy a kde si osvojil umění psaní a čtení je uznávaným znalcem Zákona a Tóry. A víc, zdá se být přímo miláčkem boží přízně. I sám zmíněný rabi Gamliel, jako předseda Sanhedrimu jej zřejmě v zoufalství prosí za uzdravení svého syna. A v nuzných uličkách Jeruzaléma dojde k zázraku když Chanina podle tradice praví : „vrať se domů, tvůj syn je zachráněn“. A skutečně tomu tak bylo. Ptali se po řadě podobných zázračných událostí Chaniny zda je snad Božím prorokem – „nikoliv“ , odpovídal rabi, “ale vím, zda se moje motlitba rozvíjí harmonicky a bůh jí naslouchá. Pokud tomu tak není, nebude vyslyšena“. A také : „Žid je blíže lidství (čtěme v dobovém, ne v současném antižidovském kontextu především jako lidskou službu židovskému Bohu) nežli jiní jen pokud je skutečně lidštější nežli ostaní“. Antisemité si samozřejmě tento výrok nejen vyloží, ale patřičně rozvedou po svém, ale to již není vina ani Chaniny, ani Židů obecně.

Nejsou to jen příběhy života a smrti, bohatství či chudoby, úspěchu či proher které se v talmudickém vyprávění dochovaly o rabim Chaninovi, jde i o příběhy anekdotického rázu. Když začalo pršet ve chvíli kdy rabi nesl košík se solí, oslovil Chanina Boha motlitbou proti dešti. „Celá země se raduje z deště, jen tvůj služebník Chanina je smutný, že přijde o svoji sůl“.A hned přestalo pršet. Po návratu domů Chanina opět oslovil Boha. „Tvůj syn je teď šťastný že zachráněna je jeho sůl, ale celá země je smutná z nedostatku vláhy“! A děšť se opět spustil, delší a hustší než bylo obvyklé. V jiné příběhu se dcera Chaninovi svěří že spletla olej s octem a nemůže o šabatu zapálit lampu. Rabi se tedy modlí k Bohu slovy, že kdo má moc nařídit oleji aby hořel, může totéž nařídit i octu. A stalo se. A jindy žena, nemajíce co připravit k svátečnímu jídlu o šabatu roztopí ze studu naprázdno pec. Sousedka, obeznámená s trvalým zoufalým nedostatkem v Chaninově domě se přispěchá podívat a s úžasem nalezne díž plnou těsta a v peci se peče chléb. „Rychle přines lopatu než se chléb spálí“ , vykřikne překvapená sousedka a žena rabiho Chaniny bez mrknutí oka vyjde z komory s lopatkou, pravíc, že pro ni právě odešla. Rabi neváhá vyprosit si boží pomoc jak ve směšných maličkostech, tak v otázkách života a smrti. Pověstnou zlatou nohu z nebeského paláce v ráji však odmítá a kromě zmíněného příběhu o nic podobného již nikdy nežádá. Rabi Chanina má vše co potřebuje k dobrému – a zbožnému – životu, víc si nežádá a nikdy si lidem ani bohu nestěžuje. Nezabředá do složitých a malicherných intelektuálních rozprav, nemá k tomu sklony, prostředí ani společnost, žije v odpovědnosti za bližního, ať je to dcera, žena či neznámý cizinec a pozorností k bližnímu. Znovu si zde připomeňme Hilelovo podobenství a jednodenním novorozeněti důležitějším nad mrtvého krále Davida.

Pro Chaninu je zázrakem vše co nás od narození do smrti obklopuje a provází. Vše tu bylo již dávno před člověkem a vše tu bude také až do skonání světa .Lidé jsou božími děti nikoliv proto že je to psáno, ale protože si ten zázrak uvědomují a chápou a mají tím tedy odpovědnost k sobě a k druhým jak budou žít, jak budou sloužit Bohu a lidem. „Chceš-li být moudrým, musí být tvá bázeň před bohem větší než tvá moudrost“! Ale také „Tvé činy ať mají větší váhu než všechno tvé vědění“! K činům ovšem starobylá talmudická tradice počítá již i samotnou motlitbu, která tak či onak může ovlivnit osudy modlícího nebo lidí k nimž se motlitba vztahuje. Rabi Chanina nebyl nikdy na ničí straně. Nezajímali jej politické třenice, mocenské rozpory, názory sektářské či klanové, byl vždy jen na své straně, na straně obyčejných chudých lidí s jejich obyčejnými lidskými starostmi.

Zkáza Města a Chrámu, následovné apokalyptické řádění Římanů po celém Izraeli (Judsku a Izraeli) nemá v příbězích rabiho Chaniny, žádný komentář, ani žádný přímý obraz. Podiv a znepokojený nesouhlas židovských současníků i jejich pozdějších potomků nad mlčením nebo přinejmenším neúčastí proslulého rabiho Chaniny nad těmito děsivými a temnými událostmi je pochopitelný. Není však známo místo ani čas jeho úmrtí – a zjevně nebylo známo ani těmto Chaninovým součastníkům. Již ti talmudičtí mistři, kteří žili buď ještě za této katastrofy, nebo v bolestných letech po ní, se přeli zda se věhlasný, ale poněkud u ústraní chudinské čtvrti žijící rabi Chanina vůbec zkázy Jeruzaléma a zničení Chrámu dožil, nebo zda při vraždění v ulicích rovněž podlehl římským legionářům či zda nějakým způsobem unikl a někam uprchl. Stopa se v každém případě ztrácí a o jeho osudu dále již nic není známo. Již víme, že poslední roky v Jeruzalémě před jeho pádem byly ve znamení chaosu a anarchie, vysoké zločinnosti, nevídané korupce a pouličních krvavých nepokojů včetně svatokrádeží a hrdelních zločinů. Byl snad rabi Chanina v nebeském paláci v ráji u svého stolu (s plným počtem nohou) již dlouho před těmito událostmi? Některé texty zejména pozdějších talmudistů nabízejí hypotézu, podle které se Chanina do poslední chvíle snažil v Jeruzalémě zabránit katastrofě skutkem i motlitbou, v duchu svého učení bránil nespravedlnosti, násilnostem a výtržnostem znesvářených frakcí, sekt a klanů, a jako jednak naprostý chuďas, kterého nebylo oč oloupit, jednak jako věhlasný divutvorný světec zůstal nezraněn na těla i na duchu. Když nakonec díky svým motlitbám, prosbám o radu a pomoc boží zjistil, že bezbožný Jeruzalém je neodvratně odsouzen a nemůže uniknout naprosté zkáze dopadlo na něj zoufalství ve kterém se ale rozhodl sdílet osud svého města a svých bližních. Víme již, že bylo takřka nemožné Jeruzalém opustit a mnozí jej z různých důvodů ani opustit nechtěli. U rabiho Chaniny tím důvodem byla láska k  lidem. Pokud ani po tomto rozhodnutí nezahynul s rodinou a sousedy rukou římských legionářů, mrtvé a zničené město opustil a v nevylíčitelné bolesti přesahující snesitelnou mez brzy poté dožil jako skutečný poustevník v naprostém ústraní. Všechny tyto možnosti zůstávají otevřené a nejisté. Živý zůstává jeho odkaz obyčejných, každodenních zázraků bytí, které stačí k dobrému a bohabojnému životu, drobných pozorností a šťastných setkání které dokazují, že Vykoupení nosí každý z nás v sobě.

 

686 čtenářů | 41 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Talmud ideologií zbavený
(Bartoš-vyzýr, 30.12.2011 12:27:14)
Odpovědět
Namastím ti kaďák, cigáne plešatej!
Re: Talmud ideologií zbavený
(sáňka, 30.12.2011 12:29:52)
Odpovědět
Urazim ti palici ty děvko zasraná!
Re: Talmud ideologií zbavený
(Karel 0rlík, 1.1.2012 19:02:53)
Odpovědět
Čím ses to zhulil, kokote plešatej?
Re: Talmud ideologií zbavený
(větrovec, 30.12.2011 12:31:44)
Odpovědět
Roztrhnu tě vejpůl ty židonácku!
Re: Talmud ideologií zbavený
(Klečka Jaroslav, Mgr.lékárník,t.č. na penzi, 1.1.2012 16:28:54)
Odpovědět
Ale pánové,pánové.Proč až takto.
Mladý přítel joan se zajisté mýlí,ale je vidět,že svojí věci i svému národu je plně oddán .A to až tak,že je ochoten ze sebe dělat to co ze sebe dělá.
A takových to ideálům věrných mladých lidí je třeba si nesmírně,nesmírně vážit.
Vždyť i my byli kdysi plni ideálů
Re: Talmud ideologií zbavený
(joan.j, 1.1.2012 19:10:56)
Odpovědět
Z jakého důvodu se pane magistře domníváte že "se sebe dělám to co ze sebe dělám"?

Text není o mně jak jste si předpokládám zajisté všiml....Text je o Tamlmudu,koncipován je jako zcela volný výklad z několika jeho významných či charakteristických částí.A nechávám na lidech aby sami posoudili nakolik se Talmud ve skutečnosti shoduje s absurdními idiotskými lžemi našich neonacistů, rovnocenných komunistů či jiných kolaborantů s islamským antižidovským fašizmem
Re: Talmud ideologií zbavený
(Klečka Jaroslav, Mgr.lékárník,t.č. na penzi, 1.1.2012 19:36:57)
Odpovědět
Nenene,milý příteli.
Tento vámi uveřejněný text vypovídá hlavně a především o tobě.Můžeš mi věřit,že jsem v životě viděl různé mladé lidi ,plné různých ideálů.Jednou takových jindy onakých ,přesně jak se tak hezky česky říká - někdo holky,jiný vdolky....
Žel bohu každého z takto nadšených dříve ,nebo později ty jejich ideály mnohdy nepěkným způsobem ometly.
Věř ,milý příteli starému, životem zkušenému muži,že radikalismus ,ať už v jaké koliv podobě,i když patří k mládí není to uplně pravé.Ba co více,mnohy vede přímo do pekel.
A osobně,věř mi,že si vůbec nepřeji ,aby jednou ,až tady nebudu ,jsi si řekl :"jó,starý pan magistr!Měl pravdu...."
Ač tuším,že dnešek není pro tebe Novým rokem ,přesto ti přeji všechno jen to nejlepší"
Re: Talmud ideologií zbavený
(joan. i, 1.1.2012 21:45:53)
Odpovědět
Namastím ti kaďák, kretene plešatej!
Re: Talmud ideologií zbavený
(joan.j, 2.1.2012 0:03:22)
Odpovědět
V tom případě mě velice těší že text Vám vypovídá něco o mne.Skopových ,ovarových hlav se nám v poslední době (nejen) v České kotlině urodilo více než požehnaně a pokud si budu alibisticky říkat, že mi do světa kolem mne nic není a nejsem tu od toho jej napravovat, jsem "pouze" stejný blbec jaký takovému jalovému tupému stádu vyhovuje,milý příteli.Ubezpečuji Vás že až libovolný holohlavý,rudoprdelnický nebo jiný idiot začne zarputile a do omrzení únavně šířit i zde avé vylízanecké bludy o např.ranném francouzském středověku, nebo předkolumbovských civilizacích jižní Ameriky, zareaguji naprosto stejným způsobem

Ideály? Nu, Talmud není jen o ideálech,je o životě takovém jaký je. A "radikalismus"? Proboha o čem to mluvíte? Kde vidíte v mém textu, ve vyprávění o Talmudu nějaký "radikalizmus"????????Nebudu vás podceňovat ani urážet dotazem zda vůbec víte co toto slovo znamená....

Ubezpečuji vás že vlastním obyčejný stolní kalendář(i neobyčejný elektronický) a jsem si plně vědom faktu že dnešek je Novým rokem. Ne že bych pro změnu já netušil kam toto vaše popichování směřuje. Máte jistě plné právo tušit,myslet asi co chcete,nevím proč bych vám jej měl chtít upírat. Jako - předpokládám - vzdělaný člověk již ctihodného věku by jste však mohl mít povědomí že k prostudování Talmudu daný jedinec opravdu nemusí být Židem. Krásný rok 2012.
Re: Talmud ideologií zbavený
(Klečka Jaroslav, Mgr.lékárník,t.č. na penzi, 2.1.2012 6:12:54)
Odpovědět
Ach,ten Talmud a jeho studium.
To je rozsáhlá sbírka knih ,bohu žel ,pro běžného občana naprosto nedostupných.
Místo toho jsou mu ,běžnému občanu od lidí plných ideálů z něj nabízeny tu takovéto výbory a jindy opět od jiných lidí také plných ideálů zase takovéto výbory. A od obojích je přesvědčován ,že právě oni mají tu svatou pravdu.
Já říkám ,proč jeho kompletní překlad - který existuje a který jsem měl tu možnost celý studovat,není alespoň v knihovnách,aby si každý mohl sám udělat patřičný obrázek a vymodelovat svůj vlastní názor.
A abychom si rozuměli.Nejsem příslušníkem žádné církve,nebo náboženství.Nejsympatičtějším se mi ,přes všechny jeho nedostatky ale jeví katolické křesťanství.
Re: Talmud ideologií zbavený
(joan. i, 2.1.2012 10:40:58)
Odpovědět
Velice mě těší, pane Klečka. Snad budeme přáteli. Vy katolík, já talmudský žid, společnými silami ochráníme evropu před islámskými šmejdy.
Re: Talmud ideologií zbavený
(Klečka Jaroslav, Mgr.lékárník,t.č. na penzi, 2.1.2012 11:44:40)
Odpovědět
Milý příteli joane,špatně čteš má vyjádření.
Nejsem zajisté katolík ,nicméně ze všech náboženství je mi tato konfese nejsympatičtější.
A co se týče muslimů.I mezi nimi mám spoustu přátel.Jsou to většinou milí a upřímní lidé,přesto můj názor je takový ,že u nás, tak jako jejich semitské bratry,také mnohdy sympatické a dobré lidi ,že u nás jich není potřeba.Měli by obojí pochopit,že jejich domovina ,tak jako jejich mešity a synagogy patří do Asie a né do křesťanské Evropy.A měli by najít své ztracené semitské bratrství a začít spolu žít v míru lásce a porozumění.
Je hrozné vidět,jak na obou stranách mladí a slušní lidé plni ideálů ničí svoje životy a nic proti tomu přitom nezmoci.
Re: Talmud ideologií zbavený
(dhimmii, 3.1.2012 2:13:17)
Odpovědět
Darebáku!
Re: Talmud ideologií zbavený
(joan.j, 2.1.2012 11:12:38)
Odpovědět
Bohužel se mýlíte pane magistře. Jako přesvědčený antikomunista a antifašista nemám žádný zájem převědčovat Vás, či kohokoliv o nějakém (jakémkoliv) jediném svatém a pravém názoru na cokoliv. Pokud v mém vyprávění o Talmudu nějaké "přesvědčování" přesto nalézáte,pak je mi líto. Proti lidské hlouposti a fanatizmu ještě nikdo (snad s vyjímkou věru smrtelně pádných komunistických/fašistických/muslimáckých "přesvědčovacích prostředků") lék nevynalezl a já takovými aspiracemi rozhodně nedisponuji
Re: Talmud ideologií zbavený
(Klečka Jaroslav, Mgr.lékárník,t.č. na penzi, 2.1.2012 11:32:26)
Odpovědět
Ale ,ale milý přítel,mám tvojí odpovědi rozumět tak,že mne nazýváš fatatikem a hlupákem?
Věřím tomu,že to jenom jsem si nešikovně vyložil tuto odpověď.
Re: Talmud ideologií zbavený
(joan.j, 2.1.2012 17:48:59)
Odpovědět
Nazval jste mě "mladým" idealistou,nu dobrá.... ale také tím kdo tu šíří "radikalismus".CO prosím pěkně na mém blogu spatřujete "radikalistického"?
Re: Talmud ideologií zbavený
(joan. jj, 1.1.2012 19:18:49)
Odpovědět
Dal jsem se na studium Talmudu. Jsem talmudský žid.
Re: Talmud ideologií zbavený
(joan.j, 2.1.2012 0:07:33)
Odpovědět
Děkuji také vřele za vyseklou poklonu - že vidíte že jsem svému národu plně oddán.Výhradně ovšem jeho antikomunistickým a antifašistickýám tradicím. Jak jste to ale vytušil z tohoto mého blogu?
Re: Talmud ideologií zbavený
(Klečka Jaroslav, Mgr.lékárník,t.č. na penzi, 2.1.2012 6:15:16)
Odpovědět
No to jde poznat z toho zápalu,kterým zde pro něj hoříte.
Re: Talmud ideologií zbavený
(Klečka Jaroslav, Mgr.lékárník,t.č. na penzi, 2.1.2012 6:20:29)
Odpovědět
Teď jsem se málem spletl a zareagoval na nějakého zřejmě šprýmaře,který se zviditelňoval tvým jménem.
Bude to asi také mladý hoch, ještě pořád pln silvestrovského veselí a euforie.
Tmto jej též srdečně zdravím a i jemu,tak jako všem , přeji do Nového roku.
Re: Talmud ideologií zbavený
(joan.j, 2.1.2012 11:29:16)
Odpovědět
Nikoliv,nespletl jste se. Jsem přesvědčeným českým vlastencem a z toho důvodu jsem učinil výše uvedený přípis. Dědeček byl legionář a v tomto duchu vychoval maminku. Fašistický brutální útlak našeho národa znám (bohudíky) jen z vyprávění rodičů, na vlastní kůži jsem prožil "jen" komunistickou hrůzovládu. Dnes se fašizmus vrací a to v krajně brutální, primitivistické formě - v islámu, a mezi jeho příznivce se paradoxně na čelní pozici - ovšem paradoxně jen pro povrchní "znalce" dějin 20.století - řadí rovněž naši staří a zejména mladí naivní a výsostně zblbaní komoušové. Jsem tedy stejně jako celý život na straně protifašistických (a protikomunistických) sil.
Re: Talmud ideologií zbavený
(Klečka Jaroslav, Mgr.lékárník,t.č. na penzi, 2.1.2012 11:48:10)
Odpovědět
já myslel toho joan j,co je nad tebou,ale zapsal jsem to pod něj.
To víš oči už tolik neslouží
(Dovolm si žert mezi námi chlapy - ještě ,že slouží jiné věci))):)
Re: Talmud ideologií zbavený
(Klečka Jaroslav, Mgr.lékárník,t.č. na penzi, 2.1.2012 11:50:51)
Odpovědět
ještě doplním,reagoval jsem na joan j ,co napsal:

Dal jsem se na studium Talmudu. Jsem talmudský žid.
Re: Talmud ideologií zbavený
(joan. i, 2.1.2012 15:53:09)
Odpovědět
Samozřejmě že jsem talmudský žid.
Re: Talmud ideologií zbavený
(joan.j, 2.1.2012 17:52:41)
Odpovědět
Na toho pubertálního typicky yntelygentňýho nácka věru nesmysluplně ztrácite čas jakýmkoliv "reagováním". Uhříky se mu vrazily tam kde neměly. Asi rodové zatížení. "Vyhladit mě" jako toho "Žida" buzíček ze zjevně velice dobrých důvodů přijít nechce,tak co s tím úchylným plešatým uvozhřeným smradem....
Re: Talmud ideologií zbavený
(chuj-joan.j, 2.1.2012 19:18:30)
Odpovědět
Kretene kokote naseru ti do huby!
Re: Talmud ideologií zbavený
(Klečka Jaroslav, Mgr.lékárník,t.č. na penzi, 3.1.2012 4:44:35)
Odpovědět
Omlouvám se.ale vůbec jsem nepochopil
Re: Talmud ideologií zbavený
(joan.j, 3.1.2012 6:06:09)
Odpovědět
Hovořím o tom primitivním holohlavém náckovi co se tu pokouší pod podobným jménem jako mám já šiřit své "intelektuální" menstruace
Re: Talmud ideologií zbavený
(chuj-joan.j, 3.1.2012 14:44:46)
Odpovědět
Chci tě ty píčo plešatá!
Re: Talmud ideologií zbavený
(Klečka Jaroslav, Mgr.lékárník,t.č. na penzi, 3.1.2012 19:05:29)
Odpovědět
No,mě se to místy jeví jakési podivné.
Mám za ssebou pročteno mnoho zdejších diskuzí a někteří pánové(doufám že ne dámy), by se měli opravdu krotit.
Takhle dávat najevo své emoce!
A ještě nechutné.
Není nad zdvořilost.
Příteli,věř tomu,ta vždycky zvítězí ať už se za ní ukrývá cokoli.
Možná odbočím.Ale pouze zdánlivě.
Dal jsem si práci se studiem různých předválečných i válečných dokumentů
Sdředem mého zájmu byly dvě osoby,charakterem naprosto stejné,ovšem ne tak vystupováním.
Hitler a Stalin.
Ten prvý řval ,pěnu u huby ,hromy a blesky létaly a v podstatě - nic.
Ne tak Stalin.
Jen se usmál pod vousy, řekl maximálně :"myslíte?" a do týdne nešťastník zmizel a už nikdy nikdo o něm neslyšel.Můžu obé doložit mnoha a moha příklady.
Ostatně prý nakonec si Stalin z Hitlerovy lebky nechal udělat pohár na pití ,přesně podle vzoru onoho dávného bulharského chána s lebkou nešťastného byzantského císaře.
A můj mladý příteli ,víš jaká je pointa?
Jsi chytrý člověk s velikým přehledem i když trochu bržděným nadšením a ideály,přesto věřím tomu že ji najdeš na prvý pohled.
Re: Talmud ideologií zbavený
(rozmaryna, 3.1.2012 21:01:02)
Odpovědět
Vážený pane magistře, již chvíli sleduji se zaujetím Vaši diskusi s autorem článku a dost by mě zajímalo,jakým právem jste se povýšil do úlohy ctihodného vševědoucího kmeta ? Podle mne je autor velice vzdělaný a erudovaný a naprosto nic co píše nevypovídá o něm osobně.Nechápu z jakého titulu mu tykáte, když o něm zhola nic nevíte ? Co když je to vysokoškolsky vzdělaný člověk, možná i starší než Vy ? A co když je to dokonce žena ? Nebo dokonce černoch a muslim ? To Vás neučili slušnému vychování ? Pokud se takto povýšeně a nafoukaně chováte celý život,je nanejvýš záslužné,že jste konečně na penzi,určitě jste ho neměl lehký. Ubezpečuji Vás že opravdu nejsem ani žid,ani dítě,nebo dorostenec,takže, pokud mi náhodou budete chtít jakkoli odpovědět, vyprošuji si jakékoli blahosklonné osovování,včetně tykání.
Re: Talmud ideologií zbavený
(Klečka Jaroslav, Mgr.lékárník,t.č. na penzi, 3.1.2012 22:54:03)
Odpovědět
Milá, pravděpodobná bývalá mládežnice - rozmarýno.
Není mi jasné,kde a jak jsi příšla k tomu,co zde tak nepatřičným pohoršujícím tónem píšeš.
A také nechápu tvé "podivu-hodné" ,bláznivě vykonstruované závěry. Jestli trpíš ,jak můžeme pozorovat patologickou nemocí profesora Kraepelina,bohu-žel,není to můj obor,ve kterém bych tobě mohl jakkoliv pomoci i když někteří moji kolegové zastávají víceméně podle mého úsudku a mínky nevědecký názor ,že takováto chorobná iluze falešných představ z pronásledování by šla léčit zvýšenými dávkami manuelní práce v kombinaci přírodního,živočišného sexu,který by ti z hlavy celkem spolehlivě vyhnal a to naprosto přírodní cestou fyzické únavy všechny paranoidní představy a bláznívé kombinace.
Navrhuji ,aby jsi obé napřed ,než mi zase napíšeš vyzkoušela.

A závěrem jen 2 poznámky.
Není vůbec důležité a také je mi to jedno ,zda-li pan joan.j je africký černoch,žid,muslim ,cikán, vietnamec,nebo dokonce žena.Dúležité je,co a jak zde píše. A toto,pokud jste si nevšimla,hodnotím velice kladně.Jen jsem poněkud na rozpacích z několika jiných přispívatelů,podepisujících se jeho jménem,které jsem pravděpodobně mylně považoval za svého mladého přítele joana.j.
A za druhé,tykání je takový o becný internetový zvyk.Zaleží na každém ,zdali jej,jako drtivá většina internetových diskutujících si zvolí ,což jak jistě nevíte se na internetu nepovažuje v žádném případě za nezdvořilost,nebo si zvolí ono zastaralé a konvenční vykání.Jestliže mi pan joan.j. bude tykat,zajisté nebudu míti žádných námitek .
S pozdravem
Mgr Klečka Jar. lékárník t.č. na penzi
Re: Talmud ideologií zbavený
(rozmaryna, 4.1.2012 19:08:29)
Odpovědět
Já tě varovala ty zastydlý svazáku abys mi netykal. Pokud si chceš vylévat své stařecké srdce, najdi si laskavě jiný server, třeba Novinky,které jsou ryze socialisticky zaměřeny a tam to Tvé tykání(jako zamalda,že ?) jistě snesou. Milý zastydlý příteli,víš prd kdo já jsem,tak nesuď, aby jiní nesoudili Tebe.
Re: Talmud ideologií zbavený
(rozmaryna, 4.1.2012 19:17:12)
Odpovědět
Ještě poznámka, stihomamem opravdu netrpím,jestli jste si nevšiml nebráním sebe, ale autora článku, protože Váš povýšený a vševědoucí tón mě nanejvýš rozčiluje. A na Vašem místě bych si velice dávala pozor na to co píšete, protože hranice mezi bezvýznamným tlacháním a trestně stíhatelnými urážkami je velice tenká. S pozdravem Rozmarýna
Re: Talmud ideologií zbavený
(Klečka Jaroslav, Mgr.lékárník,t.č. na penzi, 5.1.2012 8:48:38)
Odpovědět
Milá a podle žlučovitého výronu,myslím že opravdu bývalá mládežnice,domnívám se,že pan joan.j,pakliže by se cítil nějak atakován mými přspěvky ,zcela určitě by mě svou nelibost dal zajisté najevo,tudíž jistě je advokát,kór v takovéto formě,jakou jsi předvedla ,pro něj nepotřebný.
Sám se však nemůžu zde zbaviti dojmu,že ta tvá vystoupení stejně nemají hájiti pana joana j.,nýbrž jsou jen dalším nejapným pokusem zdejší diskuze znehodnotit , rozvrátit a co nejširší veřejnosti zošklivit...
Pročež nadále nebudu tvoje výlevy jakkoliv komentovat
S pozdravem Klečka Jar. Mgr., lékárník t.č. na penzi
Re: Talmud ideologií zbavený
(rozmaryna, 5.1.2012 12:28:36)
Odpovědět
SBOHEM !!!Konečně
Re: Talmud ideologií zbavený
(AC/DC, 6.1.2012 11:58:40)
Odpovědět
A ty,babochlape ,se nauč alespoň českou gramatiku!
Re: Talmud ideologií zbavený
(joan.j, 4.1.2012 16:55:37)
Odpovědět
Vaše pointa mi uniká, asi jsem bržděný tím nadšením a ideály. Dokonce mi čím dál více není jasné o jakých "ideálech" stále dokola hovoříte. Vyprávění o obsahu,postavách a smyslu nějaké knihy jsou "ideály"? Pokud ne, co tedy?

Hitler byl podstatně mírnější diktátor nežli Stalin. Nemizeli kolem něj lidé beze stopy (S CELÝMI RODINAMI), z potentátů nacistického hnutí dal odstranit snad jen jediného - vedoucího SA - Ernsta Röhma. Není ani pravda že stále jen řval a pouštěl hromy blesky. Jistěže měl kolem sebe četné pochlebníky kterým rád naslouchal, ale i často vzdorující a oponující maršálové (Manstein) nezmizeli beze stopy a "arijský lev" ,"liška pouště" Rommel, který se dokonce účastnil posladního spiknutí proti Hitlerovi dostal nakonec "jen" pokyn k čestné sebevraždě za (splněný) příslib nedotknutelnsoti rodiny. NAVENEK "dobrácký" a zvláště při oficiálních příležitostech usměvavý Stalin byla bezskrupulozní krvavá bestie prvého řádu, za jehož působení tekly nepřetržitě proudy krve ze všech podřízených orgánů jeho rudé říše. Stalina přežili jen 2-3 nejoddanější patolízalové z jeho okolí.....
Re: Talmud ideologií zbavený
(Mgr. Klečka Jar.,lékárník na penzi, 5.1.2012 10:17:38)
Odpovědět
Z důvodů toho,že je mi zde vyhrožováno,svoji diskuzi na těchto stránkách tímto končím,neb není mým zájmem nechat se urážet od kdejaké pologramotné .....
Příteli joan.j užívej si toho zde ,pokud zatím můžeš,neb se blíží doba,kdy pořekadlo - mlčeti zlato - má teprve nadobouti svého plného významu.
Re: Talmud ideologií zbavený
(joan.j, 8.1.2012 19:28:30)
Odpovědět
Proboha!!!Že vy už jste opět při aplikaci zaměnil čípky a pilule?!?!?!?!?!?!
Re: Talmud ideologií zbavený
(Ing.Smejkal, 6.2.2012 2:12:50)
Odpovědět
Vyjebanci z Eurabie-zabiju vas,rozstvrtim.Zdochnete-jste hnusy! Nesahate ctenym Muslimum ani po clenky.Zijete jak prasata,chlastate alkohol,jebete kde s kym,kurvite se,jite veprove,jste agresivni a nenavistni smejdi!